Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 maj 2020

Dammsuga i mörker av Jen Beagin

   "Jag kommer också att vara där", försäkrade Lena. "Under sessionerna."
   "För att kolla att inget opassande händer?" frågade Mona. 
   Hon skrattade. "För min egen skull. Jag skulle väldigt gärna vilja teckna dig."
   "Vill ni fortfarande att jag ska städa ert hus?" Frågade Mona.
   Och viktigare än så, kunde hon fortsätta ta bilder på sig själv när hon städade deras hus?
   "Ja", sa Paul. Eller så kan vi anställa en ny hemhjälp, om du föredrar det."
   En ny hemhjälp? "Nej", sa Mona snabbt. "Det kommer inte att behövas."
   "Vi kommer att betala för modellandet", sa Lena. (sid 92)
Dammsuga i mörker (2020) av Jen Beagin kallas en one-of-a-kind-roman om tjugosexåriga Mona, städerska i Taos, New Mexico. Hon flyttade dit mest på grund av sitt ex, och hennes nya pojkvän är ingen svärmors dröm heller. Hon får tampas med excentriska klienter men vad ska hon göra med ett stökigt förflutet som också behöver städas upp?

   "Tillbaka i sängen lyssnade hon på hur vinden rev genom staden. Just nu tafsade den på hennes rosa linnegardiner. Den blåste in gardinerna i rummet och sög dem mot jalusierna, gång på gång. Det slog henne att orden "wind" och "window" nog var släkt med varandra, något hon aldrig hade tänkt på förut. Hon hämtade sin laptop och letade fram etymologin för "window" (från ett gammalt fornnordiskt ord som betydde "vindöga") (sid 144)
Flera smakbitar: HÄR.

27 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

har aldrig hört talas om din bok! tack för smakebiten!

Hanna / Rak i ryggen sa...

Gillar denna, trots inledningen 😏. Verkligen excentriska klienter. En varm freakshow.

astridterese sa...

Jeg har heller aldri tenkt på at ordet wind og ordet window hadde noe med hverandre å gjøre :-) Jeg fant denne setningen: Middle English: from Old Norse vindauga, from vindr ‘wind’ + auga ‘eye’ Så de to ordene hadde absolutt noe med hverandre å gjøre. Da lærte jeg noe nytt i dag :-)
Ha en riktig fin søndag!

Mösstanten sa...

Helt ny för mig. Intressant tips.

Monika sa...

Blir nästan lite konfunderad av smakbiten. Många ord där som inte verkar höra ihop alls... hemhjälp, städa, modellande... ta bilder på sig själv medan man städar 🤔

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, då är det väl bra att du får en smakbit!

Hanna, kanske lite för freakigt... för min smak :)

AstridTerese, alltid bra att lära sig något nyt, ha en bra söndag.

Mösstanten, en annorlunda bok.

Monika, så kan det vara för några...

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Den var lite förvirrande...

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, kanske boken också är det...

Ama de casa sa...

Hmm... Den där grejen till höger tycker jag mig känna igen, men jag kan inte komma på var jag kan ha sett den... ;-)
Tack för smakbitarna!

Klimakteriehäxan sa...

Suverän titel!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, faktiskt riktigt användbar :)

Klimakteriehäxan, inte jag som hittat på det!

Klimakteriehäxan sa...

Nä trodde förstås inte att du satt titel på boken ... Fnissar också lite åt omslaget. Tror att den där dammvippan är avsedd att påminna om något annat.

tant Hannele sa...

Klimakteriehäxan, du får läsa boken, kanske inte min favorit...

Znogge sa...

Helt obekant för mig men tack för smakbiten!

tanthuset.blogg.se sa...

Intressant smakbit, måste jag säga...det tackar jag för :)

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, helt ny bok.

Mia, en aning udda bok :)

Bokdamen sa...

Känner igen boken pga titeln men har inte läst. Tack för smakbiten!

Robert W sa...

Även hemhjälpen verkar vara lite excentrisk. Fast man måste kanske vara förmögen för att kunna kallas excentrisk? ;)

Villa Frejas bokblogg sa...

Vilken skojig titel. Men jag antar att det ligger djupare tankar bakom. Tack för smakbiten.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Har sett den på flera bloggar.

Marianne Augusta sa...

Denne leste jeg om da den kom ut i fjor. Fascinerende tema.
Håper du får en bra leseopplevelse,
Nyt søndagen!

Lena sa...

Den där boken hade jag inte hört talas om. Tack för smakbiten.

Boklysten sa...

Okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

Hanna / Rak i ryggen sa...

Hannele, har läst lite till nu. Gillar fortfarande det sorglösa partiet efter inledningen, men det räcker inte för att bära resten.

Sara Pepparkaka sa...

Det låter som en udda bok, tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, helt färsk bok.

Hanna, det roliga är svårt ibland, kan fastna

Sara, udda är helt rätt ord.

Cicilie - Tjuetre06.Com sa...

Ukjent bok for meg. Takk for smakebiten.