Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 december 2021

min trädgård à la Evert Taube

Det märks att vi bor på västkusten, jag kan hitta nästan allt det som Evert Taube sjunger om i min egen trädgård. De flesta av växterna i Evert Taubes visor hör hemma i den fria naturen, men många av dem går att odla i västkustens trädgårdar. Lite tips för blåsiga naturtomter:

"...och lummig lövlund står med björk och pilar och ask och ek vid ladugård och stall"
Björk – passar inte på små tomter
Pil – silverpil tålig mot svampsjukdomar.
Ask – det fornnordiska världsträdet Yggdrasil kan ha varit ask.

"I vildrosbuskarna och björnbärssåren har finkarna och mesarna tittut"
vildrosbuskar – blanda nyponrosor med kaprifol och björnbär vid ett staket.
skära rosor – kryprosen Max Graf passar västkusten. Buskrosen Rosa pimpinellafolia Stanwell Perpertual är tålig.
Björnbär – nyp av alla skott som burit frukt.

"Här går på vinröd ljung de svarta fåren och rosaskyar över druvblå berg"
Ljung – passar sandig jord.

"Kom ut till stränderna, de ödsligt sköna, med slån och hagtorn, böjt djupt av storm"
Slån – exempelvis sorten Prunus spinosa Västeråker E
Hagtorn – Grataegus intricata, kan klippas till häck eller bollar.
Rönnar – Carmencita och Rosmari fått namnen efter Taubes omsjungna kvinnor.
Kaprifol – den vilda Lonicera periclymenum blommar med oförglömlig doft.

"Här under ek och oxelträn, som än mot stormar strida, min vildrosmö i Bohuslän har blommat vid min sida"
Ek – vanligen bergek, växer naturligt långt ut på havet i Bohuslän.
Oxel – små oxelträd kan klippas som bollar. Oxel trivs där det är blåsigt!

"Gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol…"
GullvivaPrimula veris trivs i lera och torr kalkrik jord, finns ca 600 arter.
Mandelblom – ängsväxt som trivs i torr jord, och på vårt berg.
Kattfot – passar som marktäckare i sandig jord.
Blå viol – exempelvis Viola cornuta som doftar.
"Rönnedal sitter på berget och målar ås bortom hägg och syren…"
Hägg – blodhäggen Prunus padus Colorata trivs nära kusten.
Syren – de vanliga vita eller lila bondsyrener är härdigast. Vitsippor som undervegetation.
Jasmin – förmodlogen menas schersmin, typisk skärgårdsväxt. Philadelphus coronarius Finn E är gammeldags sort.
(Sätt gärna liljekonvaljer under buskarna.)

"…och lindblommor och kamomill, låt dem leva, de är ju så sköna!"
Lind – bohuslind, tål inte kyla
Kamomill – liknar prästkrage

"Klöver står grön, Marie sänghalm lyser och Larssons lie blixtrar på vår äng"
– Jungfru Marie sänghalm är ett annat namn på gullmåra, trivs på torra ängar.

Källa: Göteborgs-Posten Karin.I.Johansson 2001-04-08
(jag har frågat henne om lov för att citera denna fina artikel, mina foton)
Dokumentär om Taubes liv i svtPlay: HÄR.

11 kommentarer:

Ama de casa sa...

Växtligheten tycks frodas bra där hos er :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, kanske inte just idag men på sommaren 🙂

znogge sa...

Men det bästa är att det finns något för alla trädgårdar :D

God måndag!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, och en man som kunde sjunga om alla växterna!

wiolettan sa...

Evert Taubes visor, en hel del helt underbara. Vi hade hans låtar som tema vid vår lilla sånggrupp och har sjungit denna om alla träd och blommor många gånger.
Trevlig kväll önskar jag dig.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, kan tänka mig att Taube passar fint i en sånggrupp.

Klimakteriehäxan sa...

Kul med en liten djupdykning bland Everts blommor! Och i din header är det redan sommar!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, dagens header passar temat! Taube sjöng om många bohuslänska växter, men hans kvinnosyn kanske inte håller idag

Hanna / Rak i ryggen sa...

Vilken inventering. Mycket Taube nu i media, jag läste att han ville vara finlitterär hellre än folkkär.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, han var nog inte ensam om det, men ibland måste man försörja sig också.

Paula Merio sa...

Ängsull på myrarna var det vackraste i Fredriksberg, här har jag hittat åkerbär, hoppas ingen annan ser dem...