Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 januari 2022

knut på Knut - fem på fredag


Under medeltiden firades julens avslutning den 7 januari och julfreden slutade då. I slutet på 1600-talet ville den lutherska kyrkan förlänga julen till 13 januari för att förlänga julfreden... (Julfred utlyser man i Finland i Åbo på julafton, visas i SVT2 kl 10:55). Den danske prinsen Knut Lavard blev mördad den 7 januari, hans fiender hade väntat tills julfreden var över. Han blev helgonförklarad och hans dödsdag fick namn efter honom.
 
1 Vad lyssnar du på? göteborgsk lokalradio P4.
2 Vad hör du?  på maken som jobbar hemifrån idag.
3 Vad slår du dövörat till? gnäll om väder.
4 Vad har du nyligen överhört? inget, lugna dagar hemma.
5 Vem har du senast lånat ditt öra åt? berättat familjenyheter för min 89-åriga mor.
                                      Ljudspår - Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

31 kommentarer:

Mösstanten sa...

Här väntar vi till Tjugondag Knut. Då packar vi in julpyntet. Våra tomtar kommer fram först dagen före julafton så de behöver få lufta sig till den 13, tycker jag. Hoppas du har haft en fin jul.

femfemman sa...

Hade inte en aning om det här med julfred...roller anledningen till tjugondqg Knut. Här löser vi upp julfreden idag och tar oss an en välbehövlig efter julstädning.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, vi vill gärna göra klart till 1:a Advent.

Anna-Lena, visst kan man bli lite förvirrad av Knut, men kyrkan ville förlänga julfreden - då hade man strängare straff om man bråkade eller annat.

Karoleen sa...

Intressant läsning hos dig som vanligt! Visste inte alls varför det heter som det gör! Ha en trevlig helg!

Ama de casa sa...

Så bra att dom flyttade fram julslutet så jag kan njuta av mitt hysteriska julblink lite längre ;-)

Geddfish ♥ sa...

Jag var ju och firade ett sk avslut igår, Trettondagagen. Men mina elljusstakar får stå kvar till tjugondag Knut.
Trevlig fredag!

Hanneles bokparadis sa...

Karoleen, vi har ju dålig kunskap om de kristna högtiderna, trevlig helg.

Ama, vi har en del ljus kvar till februari, en mörk årstid 🙂

Geddfish ♥ ljus har vi också kvar ett tag till, ha en bra dag.

Znogge sa...

Jag tror faktiskt att även vi upplöser julfreden i dag. Nu har vi i och för sig fred alltid men ändå.

Trevlig fredag!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, straffskalan i Sverige nu är ju samma hela året 🙂

Klimakteriehäxan sa...

Har du haft riktig gran också, förutom den rosa? Den slänger du väl inte! Ha en trevlig Knut!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, i headern kan du se vår riktiga gran som växer på vårt berg.

Veiken sa...

Julfred borde vara året runt, men skönt att julen är över 7 januari även om vissa väntar till 20-dag Knut!

Ylva sa...

Intressant, jag visste inte att 7 januari har räknats som julens slut.

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, man behöver inte fira jul alls 🎄🎁⭐️

Ylva, man får göra som man vill, vi har inte bråttom, men julmaten ska vara slut före nyår.

Susjos sa...

Spännande information om julen! Vi plockade ner julen igår, fast den kom upp ganska sent i december.
Min usla hörsel gör att jag inte kan lyssna på radio, hör ju inte vad de säger, snacka om att jag är en hejare att läsa på läppar, det upplyste min hörselpedagog om, jag har inte fattat det själv!
Trevlig helg!

Kina sa...

Tjugonde dag knut dansas julen ut. Ja den dagen minns jag ända från min barndom, för då fyllde min mamma år och så fick man dansa runt granen på Stora Torget, och få en godispåse av folkdansföreningen. Det var tider det!
Men själv dansar jag inte ut julen då, utan kan ha den kvar i veckor efteråt. Det är ju så mycket besvär att plocka fram julen, så då har jag den kvar så länge som möjligt. Går bra när man har plastgran! Tidigare fick barren avgöra när granen åkte ut. Ha en god fortsättning!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, jag hör dåligt med ena örat, vill gärna ha ögonkontakt med människor som jag pratar med, julen får man städa undan när man har tid. Trevlig helg!

Kina, julgransplundring hade man oftare förr. Nu när barnen flyttat hemifrån så har vi inte så starka traditioner, de vuxna barnen har sina egna, önskar detsamma.

wiolettan sa...

Intressant upplysning. Detta var jag dålig på.
Vi brukar ofta "plocka" undan julen 20:e Knut, beroende hur man orkar och hur det är runt om.
Ljusen kan vi ofta ha kvar lite längre, beroende på mörkret.
Trevlig fredagskväll.

BP sa...

Intressant info om den 7 januari och julfreden. Det visste jag inte.
Gnäll om väder och sjukdomar slår jag gärna dövörat till. Tyvärr är båda ämnen rätt så poppis för personer över 60;-)

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, tiden och orken får avgöra när julsakerna plockas ner, tack detsamma.

BP, vanligt att prata om det som är viktigt, kanske inte lika viktigt för andra. Vi är ganska dåliga på våra högtider.

Scylla sa...

Tack för berättelsen om Knut, den kände jag inte till. Fin header, jag får "barnkänslor i magen" när jag ser den :)

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, vi har inte pynt hela julen i utegranen, tror att fåglarna skulle äta upp chokladpyntet 🙂

Mrs Calloway sa...

jag ska myckeet snart packa ihop julen. barnbarnen klädde den täta julgranen så jag kommer inte att hitta allt i första rundan. sedan får jag ägna mina krafter åt oxveckorna

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, men oxveckorna har väl redan varit...

Paula Merio sa...

Så länge an inte gnäller över annat än vädret tycker jag inte det gör så mycket. Värre när folk snackar skit om varandra...
Trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, inte många såna i min omgivning... tack detsamma

Hanna / Rak i ryggen sa...

Spännande med historik om julfreden, där lärde jag mig något nytt.

Sandra J sa...

Visste inte om detta om julfreden eller om den danske prinsen Knut, så tack för att du delar med dig av dessa spännande fakta. Just begreppet "julfreden" får mig att tänka på julfreden 1914, också den en fantastisk historia.

Ge gärna exempel på göteborgsk lokalradio, jag blir nyfiken och funderar om jag kanske lyssnat på det någon gång.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, vi pratar inte så mycket om våra kyrkliga högtider.

Sandra, jul är speciellt, historiskt, fortfarande. Flesta orter har lokalradio, P4, med musik och lokala reportage och nyheter.

Susie på Stjärnarve... sa...

Att "tjugonda Knut" hade nån religiös förklaring misstänkte man ju, men det enda jag hört Knut tidigare är när min pappa sjöng en låt som innehöll namnet och att med Knut dansade julen ut..... Vilket den gjort här. Dom senaste dagarna. Idag åkte köksgardinerna ner och det enda som återstår är utebelysningar som alltid får sitta kvar månaden ut!
KRAM/Susie

Hanneles bokparadis sa...

Susie, både politik och kyrkans önskan med Knut, traditionerna ändras, vi har också ljusen kvar nu när det är så mörkt, kram