Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 februari 2022

bokreatips - helgfråga

kollat hyllorna på Akademibokhandeln och där finns många gobitar: Shuggie Bain av Douglas Stuart, Åren av Annie Ernaux, Livets tunna väggar av Nina Burton, Monsieur Andesmas eftermiddag av Marguerite Duras, Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez, Shirley av Charlotte Brontë, Arsène Lupin, gentlemannatjuven av Maurice Leblanc, Romaner av Karin Boye.

Bokrean har börjat har du något boktips som vi inte får missa. Vilken?
undrar: Mia i Helgfrågan.
Har du planerat några reaköp? Vad vill du köpa? undrar Enligt O i: Veckans Kulturfråga.

22 kommentarer:

Robert W sa...

En blandad kompott.

Ama de casa sa...

Gentlemannatjuven kommer jag ihåg när den gick som TV-serie, jag satt som klistrad framför TV-n då :-)

Znogge sa...

En härlig blandning!
Även jag minns "Gentlemannatjuven" när den gick som TV-serie när jag var liten. En favorit då.
Ska kolla efter några kokböcker tror jag...

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, det finns något för alla smaker!

Ama, vi såg Lupin, gentlemannatjuven på Netflix ganska nyligen med Omar Sy, jättebra.

Znogge, vi såg Lupin ganska nyligen på på Netflix med Omar Sy, jättebra.

Klimakteriehäxan sa...

"Virkade robotar" - var får folk allt ifrån?
Här står redan och sen ett bra tag oläst såväl Shuggie Bain som Åren. Och GGM förstås, men den har jag ändå läst. Kanske vore det kul att läsa Lupin, nu när man sett den härliga franska tv-serien?!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, ny hobby med virkning? 😀 Lupin, gentlemannatjuven på Netflix var jättebra.

Mrs Calloway sa...

Livets tunna väggar skulle jag kunna tänka mig också. Garcia Marquez tycks vara slut överallt. jag jagar

FrökenChristina sa...

Virkade robotar känns väldigt fin :). Min bokhandel har tydligen virkade hundar. Tänker att man kan virka och skänka till barnavdelningar på sjukhus. Det bästa med bokreor är att sällanläsare tittar också.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag hittade min i Akademibokhandeln.

Fröken Christina, handarbete är avkopplande 🧵 🧶

Scylla sa...

Shuggie Bain har jag funderat på, om jag inte borde ÄGA den, när den är så fantastisk. Ernaux tittade jag också på, men så såg jag att det var en pocket och avstod. Den finns på Storytel.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, så tänker jag också om Shuggie Bain, kanske blir det pocket.

Christina Karlsson sa...

Jag har undvikit den första ruschen men idag tänkte jag allt ge mig ut på en bokreasväng ;)
Allt gott!

Mösstanten sa...

Jag har sett att böcker jag köpte förra året finns med också i årets bokrea.

Hanneles bokparadis sa...

Chtistina, jag tycker första dagen är stämningsfullt, minns tider när maken och jag gick på nattrea tolv på natten 😀

Mösstanten, inte ovanligt för oss som läser mycket böcker.

Mia Eggimann sa...

Lappat och lagat gillar jag, brukar ofta laga kläder.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, riktig win-win att laga och ta hand om sina saker.

Lena sa...

Shuggie Bain är så bra. Tack för övriga tips.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, en av bästa läsupplevelser.

Lena i Wales sa...

Kollade på bokrean i Lerum, men liten affär och litet utbud.

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, toppen att stödja de små bokaffärerna!

Åsa sa...

Bara olästa titlar för mig det där.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, ganska nya böcker.