Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 februari 2022

När vargarna kom av Charlotte McConaghy

När vargarna kom (2021) av Charlotte McConaghy berättar om Inti Flynn som reser till Skottland med sin tvillingsyster Aggie och ett team av biologer för att försöka återinföra vargar i de avlägsna högländerna. Hennes förhoppning är inte bara att rädda det döende landskapet utan också Aggie, som lider svårt efter den fruktansvärda incident som drev systrarna att lämna sitt hem i Alaska.

När försöket med vargarna visar sig lyckat kan Inti äntligen slappna av. Men det dröjer inte länge förrän allting vänds upp och ner. En av lokalborna hittas död och Inti vet att alla kommer att skylla på vargarna. Själv vägrar hon tro att vargarna ligger bakom attacken och för att skydda dem tar hon ett ödesdigert beslut. Men om det inte var vargarna som dödade mannen, vem var det då?

"Nästa gång jag tittar är det midnatt. Jag ser vargarna sova och stryka omkring, hoppats förgäves att de ska yla, att en av dem ska börja och att de andra ska stämma in. Men vargar ylar inte när de är stressade. I stugan där vi har vår bas finns ett stort rum där vi har våra datorer och all utrustning, ett litet kök och ett badrum. Utanför finns ett stall med tre hästar. Evan och Niels har uppenbarligen redan åkt till sina hyrda stugor i närmaste stad - jag är så trött att jag inte ens minns om jag sa hej då till dem - medan Zoe, vår dataanalytiker, ligger och sover i soffan. Jag borde ha åkt för flera timmar sedan, och nu drar jag snabbt på mig vinterkläderna.
    Det är bitande kallt ute.
" (sid 15)      Flera smakbitar: HÄR.

16 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag gillade den här boken mycket också. men kanske var den första bäst ändå. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag lånade Den sista migrationen av Charlotte McConaghy men den blev inte läst då.

FrökenChristina sa...

Det var en ny författare för mig. Tack för smakebit.

Ama de casa sa...

Tack för smakbiten och ha en skön dag! :-)

Znogge sa...

Tack för smakbiten. Boken har fått väldigt bra recensioner så den tänker jag läsa.

Trevlig söndag!

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten!
Jag läste hennes första bok och har denna oläst i hyllan. Planerar att läsa den under sportlovet v. 9.

Monika sa...

Den har ju varit svår att missa, den här boken. Vet inte om jag kommer att läsa den. Kanske när hajpen har lagt sig.

Lottens Bokblogg sa...

Är lite nyfiken på den här. Läste hennes förra och blev lite besviken, för jag hade för höga förväntningar.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, trevligt att ha något att se fram emot.

Monika, ibland blir man tveksam till jättehajpade böcker, de kan mogna lite.

Lotten, lätt att få lite för höga förväntningar när man läser vad andra har tyckt.

Paula Merio sa...

Mellan saga och verklighet, jag läste ju boken samtidigt som du. Men det viktigaste var ju andemeningen, att vi tjänar på att ha biologisk mångfald i naturen och att alla parter måste få komma till tals.

Robert W sa...

Den här boken är jag nyfiken på. Vargen är ju ett kontroversiellt djur i Värmland. Tack för smakbiten!

Sara Pepparkaka sa...

En omskriven bok, men jag har inte läst den. Tack för smakbiten!

Rämmengården sa...

Denna verkar så bra...tack för smakbit

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, vargen är knappast välkommen nånstans.

Åsa sa...

Mycket uppmärksammad bok detta som det verkar. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, vargar verkar vara på ropet nu.