Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 december 2011

Varför blir vi feta?

Kanske lämplig läsning efter jul, jag såg Varför blir vi feta? Och vad vi ska göra åt det av Gary Taubes på biblioteket, fast egentligen är skinka, sill och köttbullar riktigt bra mat. Taubes refererar till olika forskning och uttalanden ända från 1930-talet. Man kan ju bli stressig av alla råd, auktoriteter har skyllt på dålig karaktär och annat, vilket bara gjort ännu mer skada. Fettskräcken har varat över femtio år, fast det är kolhydrater som bildar fett i kroppen. Vi ska undvika light-produkter, äta tillräckligt med fett och protein, som håller oss mätta.

6 kommentarer:

...med näsan i en bok... sa...

Jag vet varför jag blir fet - godis och gofika...

Hannele på Hisingen sa...

Anna, och mår man bra, kanske det inte gör så mycket ;)

Hundöra sa...

Samma här, det som gör att jag går upp under julen är nog inte maten utan all fika och godis!

Hanneles bokparadis sa...

Hundöra, ofta är det så, jag behåller min vikt på helgerna...

Mrs Calloway sa...

lightprodukter är en styggelse!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs C, eller hur, mycket dyrt vatten...