Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 januari 2012

Landskapsbröd

Landskapsbröd av Karl-Johan Börjesson, är rolig bakbok. Korngrynslimpa från Härjedalen vill jag testa och rieska från Norrbotten har jag ätit hos mammas släktingar i Finland. Vi hade lite mjölk över, så jag passade på att baka gott bröd, startade enkel surdeg kvällen innan. Egentligen använder jag inget recept, kollar bara att jag har ungefär ½ liter vätska.

6 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilken trevlig bok! Bröd har jag inte bakat på år och dag men det är en mycket avkopplande sysselsättning. Jag ska leta efter boken på biblioteket!

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid, precis, mycket avkopplande. Lokalpatriot som jag är, är det kul även med andra landskap.

Anonym sa...

Detta är en så stor resurs som du tillhandahåller och du ger bort den gratis. Jag gillar att se webbplatser som förstår värdet av att ge en utmärkt resurs för gratis. Jag älskade verkligen att läsa dina inlägg på hannelesbibliotek.blogspot.com. Tack!

Anonym sa...

Du avslutade några bra poäng på hannelesbibliotek.blogspot.com. Jag gjorde en sökning på temat och hittade de flesta personer kommer att ha samma åsikt med din blogg.

Mrs Calloway sa...

baka bröd är mycket bra för själen.
men vari består den enkla surdegen? är besatt av surdeg just nu. väntar på den rätta

Hanneles bokparadis sa...

Mrs C, jag tar bara ca 1 dl vatten, lite grovt rågmjöl och pyttelite jäst, får stå över natten. Jag använder bara 1 pkt jäst till 1 liter vätska. Man ska inte stressa bröd, låta den jäsa i lugn och ro, blir saftigare och fylligare bröd.