Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 juli 2013

En drucken man beskådar tistel

En drucken man beskådar tistel av Hugh MacDiarmid (1892-1978) anses idag vara den skotska litteraturens främsta författare inom modernism och MacDiarmid jämförs med James Joyce. Han är väl ganska okänd i Sverige, fast Artur Lundkvist skrev om honom redan på 1960-talet. Mycket trevlig läsning.

8 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag gillar titeln!

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, jag med :)

znogge sa...

Håller med! Titeln är verkligen intressant och spännande men helt ny för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag hart inte heller hört talas om MacDiarmid tidigare, men han är trevlig att läsa.

Metronyx sa...

Ha,ha jag måste bara skratta att både Ingrid och Znogge skrev precis det jag tänkte påpeka, alltså - aldrig hört talas om karln med med en sån titel blir man ju nyfiken : )

Hanneles bokparadis sa...

Metronyx, han är riktigt bra!

Mrs Calloway sa...

titeln är mycket talande...
Artur Lundkvist hade verkligen näsa för författare från andra länder och världsdelar

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, eller hur, Artur Lundkvist ska jag läsa mer av.