Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 mars 2014

Kvinnan i svart av Susan Hill

Kvinnan i svart av Susan Hill har ju bokbloggare läst och hajpat, jag blev nyfiken på det viktorianska, brittiska. Den unge advokaten Arthur Kipps har åkt från sin fästmö för att gå på mrs Drablows begravning och fixa hennes affärer. Efter ett par decennier ser han tillbaka och berättar hela historien, som förändrade hans liv. Allting börjar idylliskt i Hitchcock-stil i den engelska landsbygden med böndernas marknad och te-drickning i det trivsamma världshuset, cykelturer med matkorg.
Trots att alla i byn avråder, sover Arthur Kipps i mrs Drablows gamla hus, som hålls avskilt från byn med tidvatten. Otroligt vackert med den grå dimman och allt vatten runt om. Arthur Kipps kopplar av efter en dags arbete med sortering av mrs Drablows papper med att läsa John Clares lyrik och Midlothians hjärta av Walter Scott. November månad, kallt, dimmigt, mörk och blåsigt, omöjligt att ta sig från huset som omgärdas av tidvatten. Susan Hill skriver så bra med en härlig blandning av mys och rys.

14 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Det är verkligen en blandning av mys och rys! Jag gillade den också!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, en fin läsupplevelse!

Metronyx sa...

Älskade den här, men vidhåller fortfarande att filmen är ok. Dessutom var slutet vackrare i filmen.
Ur anglofilisk synvinkel är boken förstås mer tydligt engelsk-spöklighet som bäst.

Hannele sa...

Metronyx, jag har inte sett filmen... men njöt av boken :)

znogge sa...

Precis den boken hade jag beställt men den hade hamnat på fel bibliotek så jag kunde inte få den i dag :-( Men på tisdag hoppas jag...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, du får inte slarva med dina beställningar :) Ibland när alla pratar om en bok så kan man bli besviken, men jag tyckte om Kvinnan i svart.

znogge sa...

Då finns det hopp :-) Jag hade tydligen valt fel bibliotek men det löser sig nog...

Hannele sa...

Znogge, man får vara noga med var man trycker :)

Mattias sa...

Har inte läst boken, men sett filmen då jag alltid är på jakt efter bra skräckfilm. Det finns så mycket trist i filmgenren att det som är riktigt bra verkligen sticker ut. Kanske får läsa också dårå. :-)

Hanneles bokparadis sa...

Mattia, har inte sett filmen, men skulle vilja. Jag som är anglofil, gillade boken.

Nilmas Bokhylla sa...

Kanske en bok jag skulle lägga på minnet :)

Hanneles bokparadis sa...

Nilma, jag vill läsa om...

Mrs Calloway sa...

jag gillade boken men visste inte ens att det finns en film...

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, filmen kände inte jag till heller...