Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 oktober 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven I

Enligt O tycker spontant känns det svårt med bokstaven I.
1 Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på I. Ulla Isaksson har jag läst, men inte De två saliga.
2 Berätta om ett kulturellt verk som innehåller ett ord på I och som är skapat av och/eller har en kvinna i huvudrollen.
Prinsessan Isabelle upp & ner av Frida Lindgren Karlsson är en härlig bok för yngre flickor och pojkar, en modern Pippi med små vanliga problem typ städning och festligheter. Det finns även Prinsessan Isabelle gör hyss.
3 Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på I som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera.
Isabella Löwengrip har fått en del påhopp för att ställa upp i omslaget i sin egen tidning Egoboost, där det finns många vettiga artiklar. Isabellas råd till unga kvinnor: "Boosta dig själv, var dig själv!" Helt i linje med vad Caitlin Moran säger i Konsten att vara kvinna.
4 Vilken kvinna med för- eller efternamn på I är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt? Inger Alfvéns Ur kackerlackors levnad står i min läskö.

10 kommentarer:

Christina sa...

Å, Inger Alfvén, henne gillar jag. Har dock inte läst den boken du tipsar om så tack för tipset - nu står den på min attläsa lista :)

Kram

Anna sa...

Jag måste också läsa Alfvén, känner jag. Tack för fina svar, jag håller kanske inte med om Löwengrip men alla tycker vi olika :-)

Hanneles bokparadis sa...

Christina, Alfvén har varit ganska produktiv.

Anna, henne finns många åsikter om :)

Monika (syrlig.se) sa...

Vi är tydligen flera som har Alfvén i den mentala inkön.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, Inger Alfvén är ju läsvärd.

Freja sa...

Jag tycker de flesta bokstäverna känns svåra, du lyckas bra!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, man får tänka lite...

Mrs Calloway sa...

Alfvén är alltid värd att läsa! liksom Ulla Isaksson

Monika sa...

Ja, Isabella Löwengrip kan man u tycka en del del om.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, håller med dej!

Monika, skönt att alla inte är lika slätstrukna :)