Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 juli 2018

vi har världens bästa trädgård på berget

Mullbären är svarta och söta.
Ettbsöndersprängt berg ger oss nu flera sorters frukt och bär. Barnbarnen tycker det är jätteroligt att plocka solvarma bär i munnen (foto till höger).
Amerikanska blåbär utanför köksdörren, bra skörd i år, plockar varje morgon. Mullbär ramlat ner i torkan, vindruvorna utanför kökstrappan inte klara än.

20 kommentarer:

Mösstanten sa...

Tay berries såg jag i Vadstena. De var klängande i en portal. ”Vilka roliga hallon!” sa jag då.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, de är väl släkt med hallon, någon korsning.

Ama de casa sa...

Oj vad många godsaker du har där! :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, inte så att vi syltar men kan njuta av allt färskt en lång period :)

Christina sa...

Den här bärsäsongen kan man bara tycka om, några av våra jordgubbar har gått in i en andra blomning.

Kram och fin måndag

Hanneles bokparadis sa...

Christina, mycket bär trots torkan, önskar det samma

znogge sa...

vilken härlig odling ni har!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, härligt att äta eget ekologiskt och solvarmt! Barnbarnen älskar vår trädgård ❤️

Mrs Calloway sa...

jag anar mycket arbete innan berget började bära frukt? många lass jord?

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, nej, vi köpte inte jord... planterade små plantor i bergskrevor och liknande, tog några år att växa upp.

Villa Frejas bokblogg sa...

Vilken skatt. I år kunde vi plocka fyra liter vinbär på våra små, unga buskar, som blev till saft. Så gott.

Hannele på Hisingen sa...

Freja, häftigt! Tänk så mycket bär fast det är så torrt.

Klimakteriehäxan sa...

Vilken rikedom!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag är nöjd med det jobb jag gjort under åren, nu har även barnbarnen stor glädje av vår trädgård! ❤️

Paula sa...

Jag har knappt någonsin hört talas om mullbär, än mindre sett eller smakat, växer den vild också?

Hanneles bokparadis sa...

Paula, mer vanligt i Skåne, tål kanske inte tuffa kalla vintrar.

Ylva sa...

Nu är jag tillbaka efter semestern. :-) Mullbär är otroligt goda!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, hoppas semester varit avkopplande, lyx att ha ett litet mullbärsträd i egen trädgård! ❤️

Klimakteriehäxan sa...

Har jag kommit ihåg att informera om att Lidl just nu har påfågel för trädgården i rejält format??? M v h Your personal shopper

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, tack för tips! ❤️