Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 september 2018

Crimson Lake av Candice Fox

"Jag promenerade till affären i regnet. Så är det ofta i Cairns. Det kan utan förvaring börja regna, hamra ner som kulor, och då finns det ingenstans där man kan söka skydd längs vägen, som löper som en öde jordremsa mellan de sex meter höga sockerrören, kilometer efter kilometer, som murarna till en gömd stad. Gräshoppor i alla tänkbara färger hoppade och dansade av glädje på den varma marken. Hundratals svalor satt på de slaka ledningarna." (sid 23)
Crimson Lake av Candice Fox berättar om polisen Ted Conkaffeys som verkligen råkade vara på fel plats på fel tid. Flera vittnen ser honom och hans bil, och han blir oskyldigt anklagad för våldtäkt på en minderårig. Han får sitta i häktet flera månader. Hela hans liv är förstörd, hans arbetskamrater vill inte veta av honom, han är ihågkommen och hatad av alla. Han flyttar till den avlägsna australienska krokodilträsken Crimson Lake, där ingen minns eller känner honom. Hans advokat föreslår att han ska kontakta Amanda Pharrell som är dömd för mord på sin vän och har suttit länge i fängelse. De två ska motvilligt jobba ihop som detektiver.

"Det gäller fallet Jake Scully", sa hon teatraliskt.
   "Borde det namnet säga mig någonting?" 
   "Om du är en bokslukare, så kanske", sa hon. "Jag blev en riktig bokslukare när jag satt inne. Jag läste precis allt, men den stora succén på kvinnofängelset i Brisbane var Krönikeböckerna - Det sista ljuset."
   "Låter intressant", sa jag.
   "De är intressanta. Tio miljoner sålda böcker."
   "Vad handlar de om?"
   "Före jordens undergång är Adam och Eva - seriens huvudpersoner - två helt vanliga skolungdomar. Men mot slutet är de två episka hjältar som slåss mot Zombier och rådgör med apostlarna och sådana grejer. Hur hädiskt som helst. Men kristna ungar får en kick av att se sina bibliska hjältar i rollen som ohyggliga postapokalyptiska krigar. Alla de coola är med." (sid 45)

Författaren har försvunnit, hans vigselring har hittats i en krokodils mage. Hans fru vill ha reda på vad som hänt honom, annars får hon inte tillgång till hans pengar. Poliserna på orten gör inget.

10 kommentarer:

znogge sa...

Den låter väl inte helt fel så den noteras. Tomt på bokfronten nu...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, denna är helt ny, kanske inte finns på biblioteket än, du skulle nog gilla denna.

Mösstanten sa...

Den verkar spännande. Ovanligt upplägg med en detektiv som sitter i fängelse och en som har fått gömma sig på grund av folks misstankar.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag tyckte om boken, trevlig spännande läsning.

Ama de casa sa...

Fy vad hemskt att bli oskyldigt anklagad och misstänkliggjord i allas ögon. Sånt går nog aldrig över helt - "ingen rök utan eld"...

Hanneles bokparadis sa...

Ami, en riktig mardröm.

Hannas krypin sa...

Den låter spännande! Tack för tipset. :-)

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, en bra läsvärd bok med intressanta personligheter.

Läsvärd eller inte sa...

Jag har den i min e-boks läslista på biblioteket. Verkar som om jag får ta och läsa den snart

Hanneles bokparadis sa...

annorlunda, välskriven, klart läsvärd.