Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 september 2018

Jörn Donner - hett #44

I bibliotekets rensningshylla hittade jag för länge sedan Jag, Jörn Johan Donner, född den 5 februari 1933 i Helsingfors, Finland (1980), ännu oläst. Boken innehåller 12 kapitel med funderingar om världen, om Finland. Donner kommer till Bokmässan med sin son. Tänk om jag träffar honom, borde kanske ha boken med mig och fråga om signering.

Veckans inlägg i  Monikas Hett i hyllan där man bekänner sina hyllvärmare.

14 kommentarer:

znogge sa...

Jörn Donner har jag svårt för...

Mösstanten sa...

Jag tror att jag aldrig har läst något av Jörn Donner. Ska du läsa boken eller ska den rensas bort oläst? Ah! Det ärförstås inte din rensningshylla utan bibliotekets!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Donner är en stark man som alltid vetat vad han vill-

Mösstanten, Donner debatterar, gör filmer, politik... jag följer ju inte längre vad som händer i Finland, men han är fortfarande aktiv.

Klimakteriehäxan sa...

Jörn Donner är i alla fall aldrig tråkig!

Ama de casa sa...

Klart du ska ta med dig boken! :-)

Boklysten sa...

Jag har väldigt svårt för honom!

Veiken sa...

Oj, det v ar länge sedan man hörde något om Jörn Donner! Ta med boken!

Lena sa...

Jörn Donner var det länge sedan man hörde talas om. Har inte läst något av honom.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, en bra egenskap på en man!

Ama, inte lätt att springa ikapp Donner!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, en färgstark man!

Veiken, jag har ingen aning vad han gör i Finland.

Lena, förmodligen har jag inte läst något av honom.

Monika sa...

Jag har nog egentligen inte någon relation till Jörn Donner, men han är nog ingen favorit :)

Hanneles bokparadis sa...

Monika, relation är kanske fel ord, intressant man ändå.

Paula sa...

Jörn Donner är född samma år som min mor. Jag växte upp i Helsingfors där Donner syntes i noblessen överallt. Han var dryg, överlägsen, oartig, plump och fullständigt vidrig. Mamma gick bort 1981, Jörn har levt nästan fyrtio år längre, o jag tål honom fortfarande inte...
Hans son läste jag något om, han har gett ut en bok om att växa upp med en far som Jörn...det var ju otippat! Hoppas han inte blivit totalt miljöförstörd för evigt.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, jag känner inte honom, ser ingen finsk tv.