Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 december 2018

klassikerutmaning 2018

hos Vargnatt sex på sex månader, eller hela 2018

Kreutzersonaten (1890) av Leo Tolstoj
Skogsliv vid Walden (1854) av Henry David Thoreau
Daisy Miller (1879) av Henry James
Dubliners (1914) av James Joyce
Hjärtats död (The Death of the Heart 1938) av Elizabeth Bowen
Lady Chatterleys älskare (1928) av D.H. Lawrence
Tysk höst (1947) av Stig Dagerman
Självbiografierna av Thomas Bernhard
Bonjour tristesse (Ett moln på min himmel 1954) av Françoise Sagan
Fem små grisar (1942) av Agatha Christie
Sinnenas tid (1991) av Annie Ernaux
En riktig man (1998) av Tom Wolfe (1930-2018)

10 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Hm.. Detta låter ju frestande!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, en kan ju inte bara läsa nya böcker!

Hemmafrunsdagligheter sa...

Så spännande med klassiker :-)

Mvh, Petra

Hanneles bokparadis sa...

Hemmafru, vissa är riktigt spännande :)

Robert W sa...

Ja, det var en rolig utmaning. Jag har förstått att du gillar klassiker, och det gör jag med, men det är ju så oerhört många jag inte har läst. Läste du de här böckerna i år?

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, ja, årets skörd, jag gillar verkligen äldre litteratur ❤️

Klimakteriehäxan sa...

Hm - hur då klassiker? Visst, två av mina favoriter finns med, men är Ernaux och Wolfe verkligen klassiker? Och vad är meningen - ska man läsa dem eller är de redan lästa?

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, det finns moderna klassiker... dessa har jag läst i år.

Vargnatt sa...

Vad roligt att du var med hela året! :) Hoppas du är med 2019 också!

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, en och annan klassiker lär det bli!