Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 december 2018

tomten föddes på Hisingen av Jenny Nyström

Lille Viggs äfventyr på julafton publicerades i HT 1871. Jenny Nyström, då 17 år, studerade på Valands konstskola i Göteborg, älskade sagan och började teckna den. Teckningarna kom till Hedlund och när sagan skulle ges ut som bok, utsågs Jenny till illustratör.
På somrarna i slutet av 1800-talet bodde familjen Hedlund i sommarvillan vid Bjurslätts gård nära Slätta Damm på Hisingen. Berghällen användes som gästbok för prominenta gäster till familjen; Ibsen, Viktor Rydberg, Fredrika Bremer, Sven Hedin, polarforskaren Nordenskiöld, ballongfarare André och sextio andra. Chefredaktör Hedlund hade Viktor Rydberg både som vän och medarbetare.

12 kommentarer:

Mösstanten sa...

Det hade jag ingen aning om, att tomten föddes där. Tänk att han flyttade ända till tomteland sedan. Eller till Lappland. Eller till Nordpolen. Fast jag tror att han finns lite överallt. Kanske till och med i stan.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, inte många som vet, Jenny Nyström, Viktor Rydberg och de andra var i Göteborg.

Klimakteriehäxan sa...

Det kan man sannerligen kalla gästbok ... fast ingen har väl en sån numera, tror inte jag sett en sen 70-talet! Den här har ju fördelen att den håller och inte faller i glömska.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, denna får putsas och bättras på med guldfärg emellanåt.

Anna Christina sa...

Intressant fakta och något som jag aldrig hört förut. 😄 Och kul grej, det där med gästbok på en klippvägg.

Hanneles bokparadis sa...

Anna Christina, att Jenny Nyström höll till här i Göteborg pratas set inte mycket om.

znogge sa...

Vilken spännande och kul gästbok! Gästbok är tradition hos oss :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, förr hade vi gästbok, kul att läsa :)

Ama de casa sa...

Ja, det var verkligen vad jag kalla prominenta gäster det! :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, tänk att ha en så sommarstuga :)

Robert W sa...

Lille Viggs julafton lyssnade jag på som liten. Hade den inspelad på band till en rullbandspelare.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, vilket trevligt minne.