Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 mars 2019

Skörda storm av Charlotte Al-Khalili

Skörda storm (2019) av Charlotte Al-Khalili bekräftar min egen erfarenhet att inte alltid de trevliga som är mest pålitliga. En intressant roman som Al-Khalili ha skrivit om intriger på en liten arbetsplats. Personer och händelser man lätt kan känna igen. Dåliga chefer har man ju råkat ut för, bonusar och egennytta, en välskriven bladvändare.

Den unga Sonja har lämnat ett bra arbete. Nu har hon klätt sig osynligt i beige när hon börjar på sitt nya jobb som säljare på Accentera. Inte mycket hon tagit med sig; sin dator, foto på sonen och anteckningsbok. Den karismatiska Karolina välkomnar henne, hon är självlärd och avancerat på kort tid till försäljningschef. Hon går en runda med Sonja bland medarbetare. Många hade haft tjänsten före henne, stannat bara kort tid.
Anneli, världens bästa orderadministratör, enligt Karolina. Pratig med sina monologer. Helena som uppfattades som svallerbytta. Sonja får dela rum med Ivar vars arbetsplats var belamrat av ritningar, prototyper av både plast och stål. Sonja kände i Karlebo handbok, äldre utgåva än hennes. Ivar printar ut alla mejlen och samlar dem i tjocka pärmar, det kan ju alltid inträffa datorhaveri. Han är inte helt överens med Karolina, som struntar i när han varnar för skenande kostnader och felaktiga beslut.

Medelålders Patrik hade varit snabb med att flytta in i gamle chefen Wilhelms arbetsrum. Att han är är gift, hindrar honom inte att ha affär med Karolina, som ser honom och ger mer uppskattning som inte ens hans fru har gjort. Att den gamle gamle Wilhelm ogillade deras förhållande, struntade Patrik i. Sonja är besviken att den legendariske Wilhelm har slutat, hon hade sett framemot att få arbeta under honom.

"Kavajen stretade när han [Patrik] drog handen genom håret och belåtet kände att varje hårstrå låg rätt. Den satt tajt, Karolina hade sagt att det var gubbigt att ha för stora kläder och på hennes inrådan hade han odlat en välansad skäggstubb. Nu kunde ingen tro att han var på fel sida av femtio." (sid 17)
Flera smakbitar: HÄR.

30 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

tack för boktips! men Karlebo handbok känner jag till sedan tidigare

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Den här har jag faktiskt hört talas om. Baserat på verkliga händelser, eller?

Monika sa...

Dåliga chefer finns det gott om. Tyvärr är det väl så att de som skulle passa till att vara chef inte vill vara det :)

Mösstanten sa...

Bra att det skrivs böcker om dagens arbetsliv. Karleby handbok är kanske digital numera?

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, som gammal maskintekniker har jag också använt Karlebo.

Lotten, vet inte, i början står det att det inte är fallet...

Monika, tyvärr är det nog ofta så.

Mönika, förmodligen, jag vistas inte i den världen längre.

Mia Eggimann sa...

Tack för smakebiten, jag har inte hört talas om boken innan, verkar intressant.

wiolettan sa...

Ger mersmak. Hoppas du får en finfin söndag.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, klar läsvärd bok med mycket igenkänning.

Wiolettan, jag tror du skulle gilla denna.

Sara Pepparkaka sa...

Jag tror vi har ett ex av Karlebo handbok i huset någonstans, maken hade den i skolan.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, jag tror att jag har min Karlebo kvar.

Znogge sa...

Den låter väldigt intressant. Tyvärr är det ett vanligt fenomen med dåliga chefer...

Ama de casa sa...

Tack för smakbiten :-)

Ha en härlig söndag!

Paula sa...

Tack för smakbit, när jag läser raderna så känns det bra att ha lämnat arbetslivet. Vilka intriger som frodas på många (de flesta) arbetsplatser. Eller kan det ha blivit bättre?

Lena sa...

Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten.

Robert W sa...

Det händer mycket konstigt på våra arbetsplatser. Jag har nyss varit en av de drivande att få bort en chef som hade en alltför liberal syn på företagets och de anställdas pengar. Han använde dem gärna...

Bokdamen sa...

Kände inte till boken, men låter som ett intressant tema, tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det verkar vara så...

Ama, önskar dig detsamma.

Paula, jag vill hoppas att det har blivit bättre, de unga är förhoppningsvis klokare.

Åsa sa...

Behövs fler böcker som beskriver situationen på olika arbetsplatser. Finns så mycket som behöver komma fram. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, boken är intressant läsning.

Robert W, det låter ju förfärligt.

Bokdamen, intressant tema man känner igen.

Åsa, bra att få läsa om andras erfarenheter.

Boklysten sa...

Låter intressant! Tack för smakbiten!

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! det är jobbigt med dåliga chefer och intrigerande arbetskamrater...

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! det är jobbigt med dåliga chefer och intrigerande arbetskamrater...

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, en intressant bok att läsa.

Cinnamon, ibland kan det bli riktigt otrevligt.

Cissi Grip sa...

Lät spännande. Tack för boktips.

astridterese sa...

Morsomt at det kjennes for "gubbit" å ha store klær :-) Ha en riktig fin søndagskveld"

Hanneles bokparadis sa...

Cissi, så kan livet vara ibland.

AstridTerese, jag vet inte expert på herrmode :)

Charlotte Al-Khalili sa...

Stort tack för de fina orden om Skörda storm! <3

Jag kommer från fastighetsbranschen men arbetsplatsmobbing, manipulativa chefer och falska rykten tycks förekomma i alla möjliga verksamheter. Det är många som känner igen sig i Skörda storm, och jag började skriva den för att ge tröst till de som farit illa i liknande situationer - ni är inte ensamma, det är inte er det är fel på!

I verkligheten händer det alltför ofta att mobbande chefer seglar vidare till nästa toppjobb, men i den fiktiva världen kan de komma att möta konsekvenserna av sitt agerande.

Hoppas att ni gillar boken - den finns även som ljudbok på Storytel, inläst av Viktor Åkerblom som ni kunde se tävla i säsongsfinalen av Så ska det låta igår.

Hanneles bokparadis sa...

Charlotte Al-Khalili, boken väckte många känslor, det var lätt att känna igen sig i olika situationer, karaktärerna var trovärdiga, en välskriven intressant bladvändare.

Unknown sa...

Jag har läst den. Håller med. En mkt intressant klädhängare.

Hanneles bokparadis sa...

jag tyckte om boken, lätt att känna igen sig i de olika karaktärerna.