Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 april 2019

fem en fredag - rester äts upp

En riktigt bra bok med massa användbara tips: Portionen under tian : bra mat för dig, din plånbok och planeten (2018) av Hanna Olvenmark är fantastisk kokbok med över femtio goda och användbara vegetariska rätter. Tips på matlådor, enkelt brödrecept som man kan variera, veckoinköpslistor efter årstid. Tips hur man tar tillvara allt; vin- och kafferester fryses i kuber och används till såser och efterrätter.

1 Vad skulle du kunna laga med hjälp av det som just nu finns i ditt kylskåp? Ja, vi har alltid ägg och lök hemma. Idag kycklingspett till lunch, ska göra nyttig blomkålsris, frukt till efterrätt.

2 Vad blir det oftast kvar för rester hos dig? Inte mycket eftersom jag vet hur mycket maken och jag äter. Resterna blir god lunch nästa dag, kanske med några extra tillbehör; omelett eller varm macka.

3 Kan du koka soppa på en spik? Ja, min specialitet; jag kan trolla fram god soppa på nästan ingenting. Fråga min make ❤️

4 Tar du med dig mat i doggy bag om du ätit ute?  Ja, ofta, eftersom jag sällan äter upp en herrportion, orkade inte äta upp dessa jätteräkmackor. Restaurangerna är bara glada om jag tar med resterna. Jag har ju betalat för maten, utomlands är de duktigare på att ta med sig rester hem. Men även i Sverige har restaurangerna börjat fråga, om jag vill ta med rester hem.

5 Sorterar du ditt matavfall? Ja, vi har nästan inga matrester, men typ bananskal och äppelskrutt har vi i vår kallkompost i trädgården. Äldre mjölk använder jag till brödbak eller till plättar.
ElisaMatildas: fem en fredag.

8 kommentarer:

Ylva sa...

Vi har också alltid egna ägg hemma. Dessutom köper jag mjölk, fil, bröd och banan nästan varje gång jag handlar.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, riktigt bra basvaror, jag har börjat göra smoothie.

Klimakteriehäxan sa...

Doggy bag är naturligtvis jättebra - satt bredvid en kvinna härom dagen som bad lite om ursäkt när hon bad om rester i en plastburk. Men servitören svarade så klokt att det är ju dels ett bevis för att maten är god, dels är vi glada över att slippa slänga.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, det är ju ett kostsamt problem för restaurangen att ta hand om alla rester.

Paula sa...

Den boken ska jag kika efter, nog för att jag är rätt duktig på att laga mat av liten peng, men det är alltid kul med nya tips också! alltid kan man lära sig något...
Då kan vi ta varann i handen, duktiga på soppa på spik! Undrar om det har något med vårt ursprung att göra? Min mormors kött- och korvsoppor gick inte av för hackor! Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, min mors korvgryta är populär. En ny bok, fråga på biblioteket.

Hanna sa...

Vi började göra egen falafel efter den receptboken. Fast de blir mycket godare på kikärter än på gula ärtor, som Olvenmark använder.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, har inte testat... men boken är riktigt bra.