Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 april 2019

Livet, Universum & Allting

Livet, Universum och Allting - Populärvetenskapliga krönikor (2018) av Johan Hansson, professor i teoretisk fysik, avhandlar väldigt många olika ämnen, mer eller mindre lättfattligt. Titeln syftar inte på Douglas Adams Liftarens guide till galaxen.

Författaren skriver själv: "Under åren 2009-2018 skrev jag ganska regelbundet kortare populärvetenskapliga krönikor i, den nyligen avsomnade, tidskriften Allt om Vetenskap. De ocensurerade/ oredigerade originaltexterna till dessa krönikor finns nu samlade i denna bok. Kul man kunde hjälpa Allt om Vetenskap köra sin verksamhet i botten, önskar dig (o)rolig läsning." Den som saknar tidskriften får ypperligt tillfälle här att förkovra sig. Fast frågan är, vem är mottagaren? Vissa avsnitt kan vara lite svåra, samtidigt kanske för enkelt för den som är bekant med ämnet. Intressant läsning oavsett om man håller med författaren - eller har andra synpunkter eller erfarenheter.

Det finns femtiotal rubriker i skilda ämnen, precis som titeln antyder; Arbete, hur tekniken kan ge oss mer fritid. Fred Hoyle, en viktig astrofysiker. George Gamow en doldis som Nobelpriskommittén missat. Liv - i Rymden? Roger Penrose som är mindre känd än Stephen Hawking. Neutrinon - partikelfysikens svarta får. Klimatsmart? Sunt eller Falskt. Kvantmystik. Utbilling "Education is not filling a bucket but lighting a fireWilliam Butler Yeats; stenålderspedagogik inom högre utbildning, som inte imponerar författaren.
 Provläs: HÄR. Bokförlaget Axplock.



Moderna fysiken på 15 minuter av Johan Hansson.

8 kommentarer:

Joelinda sa...

Låter intressant! Jag tyckte titeln lät som något för tonåringar, hade inte begripit att det var krönikor.

Hanneles bokparadis sa...

Joelinda, både lite vilseledande och helt korrekt titel.

Josephine sa...

nej, har den lagts ner? *snyft* En bekant till mig, Anna Davour, har skrivit i den.

Hanneles bokparadis sa...

Josephine, tidskriften innehöll intressanta artiklar men tidningar har det tufft.

Ama de casa sa...

Ooo... Den där boken skulle definitivt vara nåt för Anders tror jag, han är intresserad av vetenskap och läser den typen av böcker och tidningar mycket ingående:

https://amacasa.wordpress.com/2011/03/31/vetenskap-kan-vara-overraskande/

:-D

Ska tipsa honom :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, då skulle han säkert uppskatta denna, dessutom e-bok :)

Lillan Kind sa...

Jag tyckte att tidskriften Allt om vetenskap var intressant, så jag skulle nog kunna ha behållning av den här boken.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, lagom korta kapitel om olika intressanta teman.