Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 april 2019

Poemer om pingviner Ulrika Nielsen

*
det är förstås inte ditt fel
att det blivit såhär,
förstås inte,
självklart:
I ETT GRÄL FINNS ALLTID TVÅ PARTER
felet är också mitt; naturligtvis.
Poemer om pingviner av Ulrika Nielsen, som är finlandssvensk, kommer kanske bäst till sin rätta om de läses högt.

9 kommentarer:

Znogge sa...

Ja, jag tror att de vinner på högläsning faktiskt.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, kul men lite annat ibland.

Mösstanten sa...

Du har nog rätt att de vinner på att läsas högt. Sådana dikter är lätt att man ögnar igenom för snabbt så att mycket av innehålket som finns där ramlar bort.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, dikter är väl ofta långsamläsning.

Ama de casa sa...

Hmm... Jag saknade pingvinerna i det där utdraget? ;-)

Veiken sa...

Egentligen så mår många böcker bra av högläsning. Jag tycker om att lyssna på någon som läser med inlevelse.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, jag kunde inte skriva av allt :)

Veiken, jag är dålig på att lyssna på böcker.

Yasmine sa...

Jag har svårt för att lyssna när folk läser såvida de inte är grymma på det, för då går det bra. Annars vill jag helst läsa själv!

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, det finns några jag tyckt om att lyssna.