Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 april 2019

Wage Slaves av Daria Bogdanska

Wage Slaves av Daria Bogdanska har tilldelas Robespierrepriset, enligt juryns motivering för att hon sömlöst parar "den självbiografiska berättelsen med det viktiga samhällsreportaget".

Boken handlar om Daria som flyttar till Sverige och "behöver starta om sitt liv, hon börjar med att söka arbete och får svartanställning som servitris på en av Malmös krogar, snart upptäcker hon att inget fungerar som det borde. Det är där allt börjar. Tillsammans med en journalist och fackförbundet börjar hon en hemlig utredning av anställningsformerna på hennes arbetsplats och snart ska mycket i hennes liv förändras.

Wage slaves är en berättelse om facklig kamp när du är en av de som står utanför samhället. Men också om resan in i en ny värld. Daria försöker skaffa nytt liv och vänner. Festar, jobbar, lär sig språket och startar ett band."

I serieromanen Wage Slaves skildrar Daria Bogdanska den generation utan anställningstrygghet som hon själv är en del av. Boken är baserad på sanna händelser. Den är en berättelse om vardag och politik. Om alienation i en ny stad, längtan efter kärlek och rättvisa och om att försöka att hitta ett hem långt långt borta från hemma.

6 kommentarer:

Mösstanten sa...

Det var också intressant. Jag undrar just hur många människor som jobbar under såna villkor.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, det finns väl inte exakta siffror, för många, jag har läst helt omänskliga reportage i morgontidningar, hur människor profiterar på de svaga.

Yasmine sa...

Låter som en intressant och viktig bok! :D

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, bra att det finns böcker om alla ämnen, från andra vinklar.

Josephine sa...

kanske något att beställa hem. Jag gillade stort de två volymerna "Maus" och även "Persepolis", några andra har jag i stort sett inte läst, inte som jag minns på rak arm i alla fall.

Hanneles bokparadis sa...

Josephine, jag lånade på biblioteket.