Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 maj 2019

tidsresa i London

Lost London (1971) av Hermione Hobhouse hittade jag på mitt antikvariat som haft storrea för renoveringens skull. Underbara bilder på byggnader som rivits, brunnit, förstörts av bomber; banker, restauranger, kyrkor, hotell, post.
Jag köpte även ett par fina brittiska trädgårdsböcker
om flera fina trädgårdar jag besökt i England.
Tio kr för väldigt fina böcker, det blev bra kilopris.

10 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Har du aldrig funderat på att flytta till England? (hypotetiskt: om du inte hade mamma, barn och barnbarn???)

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jo, jag funderade på att testa vara au pair i Irland, men precis då skulle jag få mitt första barnbarn... kändes fånigt att ta hand om andras barn - dotter behövde ganska mycket hjälp.

Rämmengården sa...

Trädgårds böckerna såg fina ut ha en riktigt trevlig helg kram Nina

Hanneles bokparadis sa...

Nina, en trädgårdsresor i läsfåtöljen, önskar dig detsamma.

Mösstanten sa...

Fina fynd du gjort. Kan vara till mycket glädje.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jättefint och oförskämt billigt

Onevikinggirl sa...

Hobhouse:s bok (från 1971?) går ihop med min Goodbye London An Illustrated Guide to Threatened Buildings av Christopher Booker och Candida Lycett Green (Collins/Fontana1973). Det är väldigt bra att ha bilder på hus som inte längre finns eller som byggts om, när man läser om London.

Hanneles bokparadis sa...

Onevikinggirl, precis, det är intressant att ha lite bakgrund och kunna visualisera när man läser äldre böcker.

Bosse Lidén sa...

Grattis till fynden. Jag hade gärna läst boken om byggnader som "saknas" i London.

Hanneles bokparadis sa...

Bosse Lidén, perfekt läsning för oss anglofiler 🇬🇧