Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 maj 2019

gökotta på Kristi himmelsfärds dag

Ett traditionsenligt inslag på Kristi himmelsfärds dag är att fira gökotta. Många föreningar och församlingar ordnar gökotta tidigt på morgonen med picknick ute i naturen för att välkomna våren och titta på fåglar.

9 kommentarer:

Mösstanten sa...

Ha ha! Jag glömde att det är Kristi himmelsfärdsdag idag. Tänk det gjorde jag aldrig när jag jobbade.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, och jag började fundera om det är pingst... men jag visste att biblioteket är stängt :)

Znogge sa...

Det gjorde mina föräldrar ofta när pappa levde men sedan försvann traditionen. Pingst har blivit en helg som passerar obemärkt förbi numera...

Rämmengården sa...

Mysigt ha en fin dag kram Nina

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, många föreningar och kyrkor håller traditionen levande.

Nina, önskar dig detsamma, kram

Ama de casa sa...

Gökotta hörde jag första gången talas om 1978 när jag blev klasskompis med en tjej från Blekinge. I Norrland firade vi aldrig sånt (vad jag vet). Har aldrig firat det senare heller även om det låter väldigt trevligt :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, i Norrland är det kanske för kallt för picknick :)

Yasmine sa...

Nästa år vill jag också titta på fåglar! Helst rovfåglar! :D

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, häftigt om du skulle råka se :)