Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 maj 2019

till student - helgfråga

En bok att ge bort till en student? undrar Mia i Helgfrågan.
Om jag hade någon student att köpa present till skulle jag köpa Stefan Einhorns Vägar till visdom. "Visdom är inte bara för filosofer och nobel-pristagare", skriver han. Han närmar sig stora saker på ett begripligt sätt.

Bonusfråga: Vad äter du helst till frukost? olika; te och macka eller ägg i någon form, eller mikrad havregrynsgröt med färska bär, gärna full English breakfast.
Mias Helgfråga

20 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Hotellfrukost är inte fel heller, då får man mycket gott att välja på.🥐🧀🥪

Hanneles bokparadis sa...

Mia, sitta där en timme och smaka på allt :)

Klimakteriehäxan sa...

Men tror du den boken skulle bli läst av en 17-18-åring????
Hotellfrukostbuffé är underbart, men som tur är äter jag inte det så ofta.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, 19-åringar, jag tyckte om såna böcker i den åldern... som tur är så kommer jag till England i sommar ❤️

Bokdamen sa...

Hotellfrukost kan vara gott men gröt vill jag inte ha. Full english hoppar jag som vegetarian, det får bli Continental.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, som vegetarian... det finns ju gott för alla, fast Continental är lite tråkigt, tycker jag.

Robert W sa...

Intressant boktitel.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, en bok som passar nog för oss äldre också.

Mrs Calloway sa...

hotellfrukost är smaskens! bara jag får en stor mugg med kaffe blir det bra
men gärna macka, sallad och tomater också

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag gillar alla sorters frukostar, lite mindre kopp kaffe räcker för mig.

FrökenChristina sa...

Kanske en sådan bok som en läser i lite då och då. Einhorn skriver bra och några av mina elever har fått läst lite av hans andra böcker i svenskan.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, böcker man kan återkomma till kan vara passande, ha glädje av länge.

Lottens Bokblogg sa...

Ägg i alla former funkar för mig till frukost oavsett var jag är :-)

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, visst är det gott med ägg :)

Åsa sa...

Einhorn har jag läst en hel del av, även denna. Skriver så bra, tänker så rätt. :)

Sara Pepparkaka sa...

Full Scottish breakfast har jag också ätit och tyckt om!

Lena sa...

Stefan Einhorn skriver intressanta böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, Einhorn skriver kloka saker :)

Sara, haggis till frukost är smaskens! ❤️

Lena, böcker som får en att tänka.

Boklysten sa...

Boken låter intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, Stefan Einhorn är intressant.