Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 maj 2019

vem var Marika Stiernstedt?

Såg Fröken Liwin (1925) av Marika Stiernstedt på loppis, blev nyfiken för att Fredrik Böök har skrivit förordet, en sur gubbe som inte gillade kvinnliga författare. Han skrev att denna var en av Stiernstedts bästa böcker - handlar om en ung kvinna ur den övre medelklassen som råkar bli gravid. Boken väckte stor uppmärksamhet. Intressant kvinnohistoria.
Jag upptäckte att litteraturprofessor Lisbeth Larsson skrivit boken Sanning och Konsekvens om Marika Stiernstedts självbiografiska bok om hennes äktenskap med författaren Ludvig Nordström; Kring ett äktenskap, boken finns på bibliotekets magasin. Spännande att fynda på loppis!

6 kommentarer:

Znogge sa...

Det ena ledde till det andra! Spännande att fördjupa sig :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det är ofta så med mig; det ena leder till det andra :)

wiolettan sa...

"Inte gillade kvinnliga författare", det beror ju på vad de skriver.
Fint med dina tips fast jag nu inte orkar att läsa så som förr.
Kram!

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, kvinnor har länge haft svårt att komma med i den litterära kanon. Först under senaste decennierna har många bra kvinnliga författare fått ett lyft och dessa läses som kurslitteratur på universitetet.

Yasmine sa...

Aldrig hört om henne!

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, inte konstigt, boken nästan hundra år gammal.