Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 oktober 2019

höstkänsla - tisdagstrio

Höst av Ali Smith berättar om vänskap mellan två personer i olika åldrar. Den 101-årige Daniel Gluck har varit Elisabeth Demands granne sedan hon var barn, bara åtta år. Hon föddes 1984 och fortsätter att besöka honom på äldreboendet. Elisabeth studerade till konstkritiker och doktorerade, tack vare Glucks inflytande.
Guldregn i oktober av Maria Lang.
Äppel päppel must av Ylva Tryselius.
 

höstkänsla tema på
tisdagstrion hos: Ugglan.

30 kommentarer:

Znogge sa...

Höstig trio. Det var länge sedan jag läste någon av Maria Langs böcker. Kanske dags igen...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, en deckare passar som höstläsning.

Ugglanoboken sa...

Fin trio, Maria Lang-boken var ju helt perfekt i sammanhanget. Är riktigt sugen på att läsa Höst.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, jag gillar det jag har läst av Ali Smith.

Mösstanten sa...

En Maria Lang-deckare om hösten i soffan är ju inte helt fel. Ali Smith har jag läst en annan bok av och den tyckte jag om.

Monika sa...

Jag läste en del Maria Lang i min ungdom, men kommer inte ihåg vilka det var.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, visst är Ali Smith trevlig läsning.

Monika, jag har börjat läsa Maria Lang som gammal.

Sara Pepparkaka sa...

Gullregn i oktober var en trevlig bok!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, i verkliga livet är jag inte rädd för giftiga växter, det finns mycket skrönor och rädsla över giftiga växter i trädgården, men föräldrar lägger energi på helt fel saker: tändvätska och diskmedel är farligare för barn.

Robert W sa...

Jag har också med Ali Smiths bok, men har inte läst den. Den verkar intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Ali Smith är intressant författare.

Vargnatt sa...

Höst var ju en passande titel :)

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, och Ali Smiths bok är trevlig :)

Mia Eggimann sa...

Äppelbok är passande och en äppelpaj är aldrig fel

Hanneles bokparadis sa...

Mia, höst + äpplen = S A N T ❤️

Ylva sa...

Jag tittade närmare på äppelboken och fick googla klonarkiv. Vilken fin bild!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, boken poserade i min trädgård!

Klimakteriehäxan sa...

Bra höstböcker!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, gillar alla tre ❤️

Bokdamen sa...

Maria Langs böcker är trevliga att läsa.

Scylla sa...

Smiths låter ju väldigt intressant. Jag har äntligen tagit mig i kragen och skaffat mig ett par Lang, men inte hunnit läsa än. Ser dock fram emot det :) Någon must lär jag inte göra de tio närmsta åren. Jag är glad om jag hinner få undan hinkar, spadar, krattor och annat som ligger slängda i trädgården innan det blir snö. Det blir typ allt trädgårdsarbete jag har mäktat med i år :( I ett annat liv...

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, de äldre deckare är inte så våldsamma.

Scylla, gamla Lang har jag hittat billigt på loppis. Bäst att ta hand om sina trädgårdsverktyg före vinter :)

Boklysten sa...

Gillar Maria Lang men det är ett tag sedan jag läste någon av hennes böcker. Tack för tips om de andra!

Ama de casa sa...

Gillar verkligen omslaget på äppel-päppel-boken :-)

Lottens Bokblogg sa...

Ja äpplen är ju typiskt svensk höst.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, Maria Langs böcker ges ut igen.

Ama, visst blir man sugen på äppelmust :)

Lotten, så gott när man hittar svenska äpplen.

Lena sa...

Dina böcker ger verkligen höstkänsla.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, härligt att läsa hostiga böcker.

Åsa sa...

Höstfin trio! :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, tack :)