Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 november 2019

Ett kallt fall av Peter May

"satte sig ändå vid ett bord på Brasserie Le Franklins uteservering. Skummet efter en grande crème dröjde sig kvar på koppens kanter och smulorna efter en croissant låg utspridda på den lilla bordsskivan. Han läste dagens nummer av Libération, den vänsterorienterade dagstidningen som han allt som oftast frilansade för.
    Han tittade kisande upp när Enzo tungt slog sig ner på stolen bredvid. Därifrån kunde han se bort längs Rue de l'Alboni till den plats där metron sköt ut från underjorden och försvann i dimmorna över Pont de Bir-Hakeim." (sid 37)
Ett kallt fall (Extraordinary People 2019) av Peter May berättar om Jaques Gaillard, en briljant lärare, som försvann mystiskt i en kyrka i Paris för tio år sedan. Hans mor tror att han lever och har bevarat hans lägenhet orörd. Enzo Macleod, skotsk rättsmedicinare, ska lösa Frankrikes mest notoriska mord. Till sin hjälp har han modern teknologi och respektlöshet mot rättssystemet. Djupt ner under staden, i katakomberna och kloakerna, gräver Enzo fram ledtrådar. I takt med att han närmar sig mördaren riskerar han själv att bli nästa offer.

"Den mer "levande" bokhyllan stod vid motsatta väggen. De öppna hyllorna på ömse sidor om dörren var slarvigt proppade med vältummade volymer, Där fanns böcker och tidskrifter om franska och amerikanska filmer, rader av underhållningslitteratur med veckade ryggar och hundöron och hela serier av arbeten om politik och ekonomi. En bokhylla var ägnad åt en hel samling seriealbum - bandes dessinées som fransmännen kallade dem." (sid 40)

Mästerligt lösta ledtrådar, mycket franskt, inte bara gator och byggnader, även underjordiska utflykter. En spännande, välskriven och intressant bladvändare.
Flera smakbitar: HÄR.

20 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

bra författare som jag inte läst något av på länge. tack för smakebiten!

Mösstanten sa...

Jag har ju läst annat av Peter May som har varit bra så det kanske också denna är.

Monika sa...

Den har jag läst alldeles nyligen. Jag blev lite besviken, den kändes lite som en Dan Brown-kopia.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, hur vet du då att han är bra... :)

Mösstanten, jag tycker denna klart läsvärd.

Monika, så uppfattade jag inte denna, men Dan Brown har jag bara sett filmatiserad.

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Har läst annat av May och den här står oläst hemma i hyllan.

Mia Eggimann sa...

Den fick jag som en överraskning så den ska läsas med tiden.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, ska bli intressant att läsa vad du tycker.

Mia, hoppas du kommer att gilla denna.

Ama de casa sa...

Låter spännande! Katakomberna under Paris har vi besökt - en fascinerande miljö.

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten. En okänd bok för mig. Den här veckan tycks det vara många deckare och thrillers med.

Scylla sa...

Låter riktigt lockande.

Åsa sa...

Så spännande den verkar. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, wow, det vet jag inte om jag skulle våga.

Freja, helt ny bok, passar som novemberläsning.

Scylla, jag tyckte om boken.

Åsa, boken är spännande och intressant.

Cinnamon sa...

Borde läsa något av författaren. Tack för smakbiten!

Paula sa...

Svarthuset var en favorit i en för mig inte favoritgenre. Läste Lewismannen också, inte lika bra. Nu rör han sig i en helt ny miljö, franska miljöer är totalt okända för mig så jag kan inte relatera alls till dem. Tack för smakbit, få se när jag ger mig på krim nästa gång. Trevlig söndag!

Mrs Calloway sa...

jag läste det första han skrev och gillade det. så enkelt är det

Mia Halvarsson sa...

Åhhh den lät spännande, tack för smakbiten som nog ska testas :)

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, Peter May är bra författare.

Paula, vilken är din favoritgenre?

Mrs Callovay, han är bra intressant författare.

Mia, riktigt spännande och välskrivet :)

Sara Pepparkaka sa...

Jag vet inte om jag vågar mig på den här. Jag har läst de böckerna som utspelar sig på Hebriderna, och det är just det jag gillat bäst, så jag vet inte om jag skulle gilla en skotte i Paris tillräckligt..

Boklysten sa...

Har gillat det jag läst tidigare av den här författaren så den här blir jag lite nyfiken på. Tack för smakbitarna.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, jag känner inte till Paris men intressant läsning ändå.

Boklysten, jag kan förstå varför Mays böcker är så populära.