Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 december 2019

Ferrante och Unga kvinnor i svtPlay

Min fantastiska väninna av Elena Ferrante, åtta delar i svtPlay: HÄR.
"Lila och Elena växer upp under efterkrigstiden i ett Neapel där fattigdom och våld starkt präglar både invånarna och staden. När de två unga flickorna möts är Lila den naturliga ledaren, våghalsig och hård, medan Elena är tillbakadragen, försiktig och tänkande. Livet kommer att skilja de två åt, men de ska aldrig glömma varandra. Historien är baserad på Elena Ferrantes världssuccé om en vänskap. 
    När författaren Elena Greco får höra att hennes gamla vän Lila Cerullo är försvunnen börjar hon tänka tillbaka på deras gemensamma ungdom i 1950-talets Neapel. De var två flickor vars liv blev olika, men de fortsatte för alltid att vara en del av varandras blodomlopp. "

Även Unga kvinnor (1868) av Louisa May Alcott visas i svtPlay: HÄR.

4 kommentarer:

Ama de casa sa...

Jag började läsa boken, men la bort den...

Ha en fin annandag!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, fyra böcker, ca 1600 sidor, en av mina bästa läsupplevelser!

Znogge sa...

Inget för mig. I stället ska jag se "Fanny och Alexander" en maratonsittning på fem timmar :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, den har jag sett ett par gånger :)