Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 december 2019

Julafton på den lilla ön i havet av Jenny Colgan

"Flintan Hade mer eller mindre slutat arbeta för att ta hand om honom, men i själva verket fanns det inte mycket för honom att göra; de hade sjuksköterskor till de knepiga bitarna, så Flintan behövde bara vara i närheten när Colton vaknade, behövde bara försöka finnas inom räckhåll.
   Det var svåraste han hade gjort i hela sitt liv." (sid 17)
Julafton på den lilla ön i havet (2019) av Jenny Colgan är tredje delen om Flora och om livet på Mure, den lilla ön utanför Skottlands kust. Fristående fortsättning på Tillbaka till den lilla ön i havet. Blandat med vardag och dramatik, missförstånd, inte bara mys framför brasan. Det blir många skotska sirapskakor med hutt. Saif, läkare och flykting från det krigshärjade Syrien, njuter av sin första västerländska jul tillsammans med sina söner. Floras bror Flintan tar hand om den sjuke Colton och Coltons bror kommer och hälsar på. Stormigt både ute och inne. Flora osäker vad Joel skulle tycka om hennes graviditet. En fin bladvändare med inslag av livets allvar.

"Varje dag som han tillbringade här på ön fick han nya bevis för vilken aktning de alla hyste för hans bror. Som han såg det brydde sig de här människorna inte ett skit om ifall hans bror gillade tjejer eller killar - och inte om hans pengar heller. Han var bara en av dem; han hade kommit dit och tagit del i gemenskapen och det var allt som spelade någon roll.
    Och varje dag när han funderade på att vända ryggen åt alltihop och sticka hem så lät han bli." (sid 234)
Flera smakbitar kanske: HÄR.

19 kommentarer:

Robert W sa...

Trevligt med en julbok!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, just denna tid är det perfekt läsning! ❤️

Mösstanten sa...

Trevlig julläsning. Omslaget ger julstämning också.

Hanneles bokparadis sa...

Masstarten, Colgan kan det där med jul.

Monika sa...

Jag har bara läst hennes serie om det lilla bageriet, men jag har tänkt mig att det ska bli fler böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, Colgan är ganska produktiv, jag gillar hennes skotska miljö.

Mrs Calloway sa...

tror att jag har en bageribok eller två. men den här verkar ju trevlig. har inte köpt någon julbok i år. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag är flitig biblioteksbesökare!

Znogge sa...

En läsvärd serie tycker jag.

Ama de casa sa...

Tack för smakbitarna! :-)

Ha nu en riktigt fin fjärde advent!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Colgan skriver väldigt läsvärda böcker.

Ama, önskar er detsamma!

Mia Halvarsson sa...

Ligger på läslistan :)

Hanneles bokparadis sa...

Mia, jättefin bok med allvar och glädje.

Åsa sa...

Tack för smakbiten! Inte läst något av Colgan.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, då har du något trevligt framför dig.

Bokdamen sa...

Inte läst något av Colgan, tack för smakbiten och ha en skön jul!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, önskar dig precis en sån jul du vill ha!

Lena sa...

Har bara läst två böcker av Colgan än så länge, men jag har fler och skall definitivt fortsätta läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, härliga böcker när man villo befinna si i Skottland.