Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 maj 2020

bäst hittils i år - tisdagstrio

Biblioteket : berättelsen om en brand, en stad och kärleken till böcker (2020) av Susan Orlean.
Konstnär i den flytande världen (1986) av Kazuo Ishiguro.
Frånvaron : en saga (1989)  av Peter Handke
 

Bäst hittils i år
temat tisdagstrio hos: Ugglan.

27 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Oj då, känner inte till en enda.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, jag har berättat om dessa :)

Mösstanten sa...

Intressanta alla tre. Mmittenboken har jag ju läst. Det skulle vara spännande att läsa om biblioteksbranden. Vi har ju haft en här i Linköping.

Monika sa...

Kazuo Ishiguro har jag tänkt läsa något av. Någon gång.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Biblioteket handlar om kärlek till böcker ❤️

Monika, jag har tyckt om det jag läst av Ishiguro.

znogge sa...

Härligt när man hittar riktigt bra böcker!

Hanna / Rak i ryggen sa...

Tummat i den Ishiguron men lämnade den på biblioteket. Peter Handke har jag fortfarande inte läst, är kluven.

Vargnatt sa...

Biblioteket låter intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, finns massor, svårt att välja bara tre.

Hanna, denna av Ishiguro är väldigt japansk.

Vargnatt, Biblioteket borde alla bibliotekarie läsa!

Ama de casa sa...

Okända för mig...

Ha en fin dag!

Klimakteriehäxan sa...

Inte läst. Ger kanske Handke en chans till. Kan tänka mig att läsa de andra två också.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, ha en fin dag själv!

Klimakteriehäxan, dessa två Nobelpristagare har skrivit varierande.

Boklysten sa...

Tack för tips!Hittills har jag gillat allt jag läst av Ishiguro, men den där har jag ännu inte läst.

Robert W sa...

Okända för mig. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, denna är väldigt japansk.

Robert W, jag har berättat om dessa, var så god!

Mrs Calloway sa...

den första känner jag inte igen. nr två har jag läst. nr tre är jag tveksam till om jag kommer att läsa. har läst ett par andra av Handke

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, den första har jag skrivit om, en bok för bokälskare... och för alla bibliotekarie om hur man kan hjälpa låntagare med olika tjänster, väldigt intressant.

Bokdamen sa...

Första har vi på bibblan som jag jobbar på. Handke är jag inte sugen på att läsa men har bläddrat och kollat lite i böckerna på jobbet.

Cinnamon sa...

Har inte läst någon ur din trio. Men känner i alla fall igen författarna. :)

Lena sa...

Det är bara den mittersta som jag känner igen. Tack för tipsen.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, vissa tillhör facket slow reading.

Cinnamon, Nobelpristagarnas namn fastnar i minnet :)

Lena, inte så vanliga böcker jag valt.

Scylla sa...

Va?!?!? En Handke? Guuud, det jag läst av honom hittills har varit BEDRÖVLIGT. Har inte läst den här av Ishiguro, men gillat allt jag läst av honom hittills. Ska definitivt läsa mer - endera dagen. Biblioteket kände jag inte till, den får jag kolla upp.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, jag har gillat det jag läst hittills. Biblioteket borde alla bibliotekarie läsa.

Ugglanoboken sa...

Biblioteket vill jag läsa. Har köpt in till jobbet, men har inte lånat själv ännu.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, Biblioteket är så mycket, en fantastisk bok

Åsa sa...

Inte läst någon av dina bästa. Biblioteket blir jag lite nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, Biblioteket är intressant bladvändare.