Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 maj 2020

Sen for jag hem av Karin Smirnoff

   Jag vill inte fira jul sa jag igen.
   Där är  vi inte överens sa hon.
   Angelika ville hålla på traditionerna. För att traditioner höll människor i balans som hon sa.
   Vad som helst skulle kunna hända om vi inte firar jul sa hon. Du kan få för dig att börja dricka. Jag kanske inte ens orkar baka.
   Ingen jul med pumlor glitter och gäster i alla fall sa jag. (sid 9)
Sen for jag hem (2020) av Karin Smirnoff är tredje delen om Jana Kippo som kommer från Kukkojärvi i norra Norrbotten. Tvillingarna Jana och Bror har ärvt mors föräldrahem och blir snabbt varse att livet i Kukkojärvi är mycket annorlunda, de flesta människor lever enligt strikta religiösa regler där förbuden är många.

Janakippo lämnar Smalånger för att delta i en utställning i Stockholm, nya möjligheter öppnar sig. Kanske innebär det en chans till ett värdigt liv. Men hon träffar en man som är alltför kontrollerande Även hennes förflutna åter kommer i kapp henne, de andra kallar från norr. Vem är närmast anhörig vid begravning, vem har rätt att bestämma? Sen for jag hem är den tredje romanen om janakippo som fullbordar trilogin.

   Hon bestämmer över sin make. Helt enligt svensk lag.
   Varför är hon inte här och hämtar honom själv, undrade jag. Hon kände sig inte kry och stannade hemma sa han.
   Fegt sa jag. Hon hade aldrig fått med honom hem. Hon vet att det är fel.
   Det finns inget fel i att ära sin make med en hederlig grav sa pastorsilas.
   Om du vore min make skulle jag inte ens sätta dit ett plastkors tänkte jag. Eller köpa en gravplats. Eller bekosta en kista. Jag skulle lämna dig i skogen som en åtel.
(sid 84)

11 kommentarer:

femfemman sa...

Här förstått att de böckerna är populära. Nu vet jag lite om dem, tack vare dej. Inte helt säker på att det är min "cup of tea.Tack för att du skrev om dessa böckerna! Anna-Lena

Mösstanten sa...

Själv har jag bara läst den första i trilogin, fast jag tyckte att den var bra. Men jag vill nog läsa de andra två också. Tack för påminnelsen.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Leena, långa köer på biblioteket.

Mösstanten, man vill ju veta hur det går för Jana.

Anonym sa...

Gillar skarpt!

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, Karin Smirnoff har helt egna uttryck och ord.

znogge sa...

Den ser jag fram emot att läsa.

Ama de casa sa...

Ortsnamnet får mig att dra på smilbanden - så barnslig är jag :-)

Klimakteriehäxan sa...

Ska läsa tvåan snart. Och trean.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, många som vill läsa Smirnoff.

Ama, du tycker att de finska ortsnamnen är roliga :)

Klimakteriehäxan, ska bli intressant att läsa vad du tycker.

Ylva sa...

Jag orkade bara ett kapitel i den första boken, blir för arg på att det inte är några kommatecken, sammanskrivna ord och namn utan versaler bland annat.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, jag gillade språket, flöt bra, egna fiffiga ord.