Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 juni 2020

från regnbågshyllan - tisdagstrio

Vänta på vind (2019) av Oskar Kroon berättar om Vinga som är ganska ensam med morfar på ön, drömmer om havet att komma ut med den gamla snipan, bli sjöman och segla till avlägsna hamnar och kanske rädda en eller annan skeppsbruten. Boken vann Augustpriset förra året.
Tillbaka till den lilla ön i havet (2019) av Jenny Colgan,
på denna ö är det ok med homosexuell kärlek.
Selamlik (2018) av Khaled Alesmael är en stark bok om en helt obekant värld; krigets Damaskus, Sibkiparken i Damaskus dit homosexuella män kommer för att träffas. Redan som pojke var Furat mer intresserad av att titta på män än flickor. Han visste vad som hände med bögar, syndare som tillfångatagits.


Från regnbågshyllan
temat tisdagstrio hos: Ugglan.

22 kommentarer:

Znogge sa...

Det är inte helt lätt att vara homosexuell i vissa länder och en del länder förnekar dessutom att det finns homosexuella. Vi borde ha kommit längre än så... Då är det lättare i Colgans böcker.

Mösstanten sa...

Det är förskräckligt att kärlek och attraktion mellan två människor ska vara förbjuden och till och med innebära livsfara. Det verkar som om diktatur och homofobi går hand i hand.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, homosexuella hotas ju med dödsstraff i flera länder, religion är en stark kraft. Trevligare att läsa om olika sorters kärlek i Colgans böcker.

Mösstanten, visst är det hemskt att kärlek kan bli så farlig och förbjuden i vissa länder.

Monika sa...

Jag har inte läst någon i din trio, dock har det blivit några andra av Colgan.

Ugglanoboken sa...

Vänta på vind ser jag fram emot att läsa. Gillade Kroons tidigare bok.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, Colgan har väldigt olika varierande karaktärer i sina böcker.

Helena, jag tyckte mycket om Oskar Kroons bok.

Klimakteriehäxan sa...

Syriska historien låter spännande. Sorglig?

Vargnatt sa...

Vänta på vind vill jag läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, bra böcker allihopa.

Klimakteriehäxan, en sann historia om en värld som är helt främmande för oss och fortsättning hur det sedan blir i Sverige.

Vargnatt, tyckte mycket om Oskar Kroons bok.

Robert W sa...

Jag har läst en bok av Jenny Colgan, fast där förekom ingen homosexuell kärlek. Att vara homosexuell i Damaskus är nog ingen sinekur.

Ama de casa sa...

Ja jösses att det kan vara så anti-homo på så många ställen. Vi skriver ju ändå 2020...

Ha en fin dag!

Mrs Calloway sa...

Selamlik ska jag låna. har inte läst någon i din trio

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, kärlek med dödlig utgång.

Ama, religion är stark i många länder.

Mrs Calloway, Selamlik är riktigt intressant och läsvärd.

Lena sa...

Har läst några böcker av Colgan, men inte den.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, förhållandet finns med även i Colgans julbok.

Evelina Nilsson sa...

Visste inte att Colgans bok hade sådan representation, kul att veta!

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, Colgan har alla sorters människor i sina böcker ❤️

Maria sa...

Din sista blir jag nyfiken på. Jag har läst ett par andra av Colgan men inte denna.

Cinnamon sa...

Jag har inte läst någon i din trio, men andra av Colgan. Vänta vind vill jag läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Maria, Colgan har hunnit skriva många böcker.

Cinnamon, Oskar Kroons bok tyckte jag om.

Sara sa...

Vänta på vind vill jag läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, jättefin bok.