Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 juni 2020

Lunchdikter av Frank O'Hara

DIKT 
Snabbkaffe med något surnad grädde 
och ett telefonsamtal till andra sidan 
som inte verkar närma sig alls. 
"Åh, pappa, jag vill vara full länge" 
på en ny väns poesi 
mitt liv hölls osäkert i andras ordnande 
händer, i deras och mina omöjligheter. 
Är det här kärlek, nu när den första kärleken 
till sist har dött, den där det inte fanns några omöjligheter?
1956
Lunchdikter av Frank O'Hara skriver han på sina lunchraster.
Normala människor (2019) av Sally Rooney (visas i svt) berättar om Connell och Marianne som växer upp i samma småstad. Connell är den populära fotbollskillen och Marianne den privilegierade men enstöring. De träffas, ligger, gör slut. Och så fortsätter det hela vägen till universitetet i Dublin, där rollerna plötsligt kastas om. Connell köper en diktbok av Frank O'Hara till Marianne som julklapp.

6 kommentarer:

Znogge sa...

"Normala människor" tyckte jag var bra.

Mösstanten sa...

Normala människor måste nog in i läslistan..

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, väldigt irländskt.

Mösstanten, du kan ju se serien i svt.

Klimakteriehäxan sa...

Kul att du nappade på kopplingen! Har sett serien. Men hur "normala" är de där människorna egentligen???

Ama de casa sa...

Alltså... Den typen av dikter begriper jag mig inte alls på...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag känner igen Dublin, känner igen universitetsvärlden, och jag känner igen en hel del från min ungdom... ❤️

Ama, inget konstigt med denna...