Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 juni 2020

sommartider - tisdagstrio

(Boken om) Min trädgård (2020) av Jamaica Kincaid.
Svalans dal (Swallowdale 1931) av Arthur Ransome.
Stark hela livet : bättre ork, minne, mående och hälsa med fysisk aktivitet.

Sommartider
temat tisdagstrio hos: Ugglan.

26 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Den sista verkar mycket intressant.

Mösstanten sa...

Boken om min trädgård ska jag köpa till min syster. Jag har nog inget emot att också läsa den själv.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, riktigt bra intressant och viktig bok om vår hälsa.

Mösstanten, bra, då kan du läsa den själv, Jamaica Kincaid är härligt nördig, hon verkligen älskar trädgård.

Monika sa...

Har inte läst någon av dina tre. Jag fick lite flashbacks till min barndom av omslaget på den i mitten 🙂

Hanneles bokparadis sa...

Monika, härligt brittisk sommaräventyr 🇬🇧

Maria sa...

Tänk den som får hålla sig stark hela livet, det får man verkligen hoppas på. Mittenförfattaren har jag inte hört talas om.

Hanneles bokparadis sa...

Maria, ibland får man jobba lite extra för hälsan, inte gratis, Arthur Ransome en gammal populär brittisk ungdomsförfattare 🇬🇧

Vargnatt sa...

Trädgård är ju verkligen sommar :)

Boklysten sa...

Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, har man ingen egen trädgård så kan man njuta av andras :)

Boklysten, bra böcker för sommaren.

znogge sa...

Även om man inte alltid ska se till det yttre så tycker jag om gamla böcker med fina omslag :D

wiolettan sa...

Tack för dessa tre tips.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det yttre kan skapa fin stämning.

Wiolettan, olika men läsvärda alla tre.

femfemman sa...

Funderar på boken från 1931. Är språket moderniserat? Om inte, så är den nog ganska svårläst för oss som lever nästan hundra år efter att den skrevs. Starkboken, den ska jag kolla efter. Den behöver nog många av oss ta del av. Ha det så fint! Anna-Lena

Lena sa...

Har inte läst någon av böckerna. Tack för tipsen.

Ama de casa sa...

Den sista boken lät bra, men det där med "fysisk aktivitet" lät jobbigt... ;-)

Hanna / Rak i ryggen sa...

Åh, Kincaids trädgårdsbok. Hur är den?

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, helt läslig bok, tryckt 1946...

Lena, olika men bra alla tre.

Hanna, underbart nördig! ❤️

Mrs Calloway sa...

Kincaids trädgårdsbok måste jag ta mig en titt på

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, den är helt underbar!

Cinnamon sa...

Känner inte igen någon av dina. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, inte så vanligt urval.

Ugglanoboken sa...

Kincaids trädgårdsbok är jag nyfiken på!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, läsvärd även för den som inte har trädgård!

Åsa sa...

Inte läst någon av dina tre. Tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, trevlig läsning alla tre!