Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 december 2020

Beethoven Nine - Symphony for the World

Vill du bli glad så rekommenderar jag denna dokumentär i svt: HÄR.
När Beethovens sista symfoni hade premiär 1824 kunde han själv inte höra orkestern. Inte heller körens "Hymn till glädjen" - An die Freude. Men det blev succé. En våg av framgång som sedan har rullat över hela världen. Här gör vi nedslag i bland annat Kina, Japan och Demokratiska republiken Kongo. Och i Barcelona, där en grupp döva möter Beethovens nia så som Beethoven själv gjorde den gången, för 197 år sedan.

11 kommentarer:

Mösstanten sa...

Utmärkt tips! Det är för väl att vi kan njuta av musik digitalt nu i coronatider.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, det som händer i dokumentären, när kan vi få uppleva det igen?

Znogge sa...

Tack för tipset. Det låter väldigt intressant. Vilket öde att inte själv kunna höra sin musik.

Ha en bra start på veckan!

Veiken sa...

Det låter trevligt! Tänk att inte kunna höra sitt eget verk!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, underbar dokumentärfilm som man blir glad av! ❤️

Ama de casa sa...

Tack för tipset! Den ska jag kolla in :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, underbara människor, underbar musik :)

femfemman sa...

Tänkte att jag skulle lyssna under det att jag bakar lite. Men jag förstår, kolla det måste man. Får göra det senare. Och lyssna på en inspelning av symfonin som bakgrund till baket.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, räcker inte bara att lyssna, bäst att se hela dokumentären.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Härligt, den ska jag se, tack!

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, vilka underbara människor, och vilken musik!