Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 december 2020

jul, jul, strålande jul - tisdagstrio

Ditt livs affär av Fredrik Backman är en kortroman, natten före julafton på sjukhuset i Helsingborg, om funderingar när man får familj och slutar vara den viktigaste personen i sitt eget liv.
En sång för Hedda (2019) av Annika Estassy börjar inget vidare för Lina. Ett par veckor före jul får hon sparken efter tio år på företaget som ska spara. Hon vill inte fira jul hemma hos mamma utan bokar en tangoresa till Buenos Aires.
Klur i jul av Gallie Eng är perfekt att få i stumpan på julaftonsmorgon när väntan på tomten blir lång. Boken innehåller gåtor, lekar, fakta och annat kul för barn i åldern 5-9 år, tillsammans med barnsliga föräldrar. Facit finns till gåtorna.


Jul, jul, strålande jul - tisdagstrio
temat tisdagstrio hos: Ugglan.


24 kommentarer:

Maria sa...

Ditt livs affär är jag nyfiken på!

Mösstanten sa...

Den är jag också nyfiken på. Och kluriga gåtor är ju perfekt på julen.

Hanneles bokparadis sa...

Maria, en underbar liten bokpärla.

Mösstanten, perfekt under väntan på tomten.

Monika sa...

Ditt livs affär har jag inte läst, men jag vill väldigt gärna göra det. Precis som allt Backman har skrivit, faktiskt.

Znogge sa...

Trevlig trio. Själv har jag bara läst bok nummer två och den var helt ok.

Mrs Calloway sa...

har inte läst Backman och inte Estassy. Klur i jul kunde en haft roligt med om inte covid19 satt käppar i hjulen

Klimakteriehäxan sa...

Den Backman-boken tror jag att jag kanske har missat.

Vargnatt sa...

Beckmans bok är så fin.

Ama de casa sa...

En tangoresa till Buenos Aires låter inte dumt, men nån sån kan man bara drömma om just nu...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, trevligt med julig läsning nu.

Mrs Calloway, man kan väl leka på nätet...?

Klimakteriehäxan, en tänkvärd fin liten bok.

Ama, jo, inte många resor nånstans just nu.

Robert W sa...

Nya böcker för mig. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, riktigt tänkvärt av Backman.

Robert W, man kan inte få för mycket av julböcker! ❤️

femfemman sa...

Backman gillar jag. Den boken kommer jag med största sannolikhet att läsa. Besviken verkar också bra.

femfemman sa...

Inte besviken ..Heddabok ska det vara. Telefonen och jag är inte alls överens allt som oftast.🙂🙃

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, bra böcker, tur att vi kan skylla på tekniken och autokorrigering 😀

Lena sa...

Backmans bok är jättefin. Tack för övriga tips.

Lottens Bokblogg sa...

Läst de två första, och Estassys bok tyckte jag var fantastiskt bra!

Hanneles bokparadis sa...

Lena, Backmans bok väcker tankar.

Lotten, läser gärna mer av Estassy.

Cinnamon sa...

Ditt livs affär har jag läst. Tack för tips om de andra!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, jag gillade Backmans bok.

Boklysten sa...

Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, var så god!

Ugglanoboken sa...

Klur i jul verkar mysig, och Backmans bok är jag nyfiken på!

Hanneles bokparadis sa...

Ugglan, båda är bra, för olika åldrar.