Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 december 2020

Under Londons broar av Jojo Moyes

"Natasha försökte fortfarande värna om barn som for illa i skilsmässor, pressade fortfarande lokala myndigheter och immigrationsverket till att ge dem ett tillfälligt hem. Men för varje förtvivlat barn fanns det också ett skamlöst försök att få asyl och för varje ny fosterhemsplacering en deprimerande rundgång av övergrepp och återvändande. Hon gjorde sitt bästa att inte tänka på det. Hon var bra på det hon gjorde och intalade sig stt de liv hon kunde påverka till det bättre gjorde att det var värt det." (sid 55)

Under Londons broar (2020) av Jojo Moyes berättar om fjortonåriga Sarah som lever för sin häst, Boo. Hon har fått den av sin morfar Henry, med en förhoppning om att hon i framtiden ska lyckas komma in på en prestigefylld fransk ridskola och följa i hans fotspår. Men när Henry hamnar på sjukhus får Sarah problem, och plötsligt riskerar hon att mista både Boo och drömmarna om Frankrike.
Advokaten Natasha står alltid på de svagas sida. Men i privatlivet är det desto kämpigare: trots att de skilt sig tvingas hon fortfarande dela hus med sin exmake Mac. När Sarah dyker upp i Natashas värld bestämmer hon sig för att strunta i alla regler och ta den unga tjejer under sina vingar. Och det beslutet kommer förändra allt i Natashas liv. Ett äventyr om att välja sin egen väg och sin egen familj. Med Moyes skarpa blick på kärlek, relationer och det brittiska klassamhället.

Flera smakbitar: HÄR.

29 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

har endast läst någon av Moyes första titlar. kanske dags att ta tag i den här. tack för smakebiten!

Anki sa...

Jag gar aldrig läst Jojo Moeyes. Kanske borde jag göra det.

femfemman sa...

Har läst en del av Moyes. Kommer nog att läsa denna också. Lättläst passar ju mej..

Monika sa...

Jag har fortfarande inte läst något av Moyes, men jag har en av hennes andra böcker i hyllan.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Callowaaay, jag har också olästa Moyes i bokhyllan.

Anki, hon är bra författare som tar upp allvarliga ämnen.

Anna-Lena, vad är motsats till "lättläst"?

Monika, samma här, loppisfynd, en präst rekommenderade Livet efter dig.

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Har läst flera av Moyes och kommer väl att läsa den här förr eller senare.

Ama de casa sa...

Jag gillar hennes böcker, speciellt Livet efter dig. Tack för smakbiten och ha en fin Lucia!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, bra böcker åldras inte.

Ama, Jojo Moyes böcker är väldigt omtyckta, berättar även om allvarliga saker.

Znogge sa...

Tack för smakbiten! Hennes böcker är alltid säkra kort.

Trevlig lucia och tredje advent!

Robert W sa...

Jag har inte läst något av Jojo Moyes. Tack för en intressant smakbit.

astridterese sa...

Jeg har bare lest noen av de første bøkene til Jojo Moyes, men så mistet jeg lysten. Jeg likte likevel så godt de første at jeg burde prøve meg på noen fler :-)
Ha en riktig fin adventssøndag!

Bokdamen sa...

Har läst en annan bok av författaren, men inte varit sugen på att läsa fler. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, önskar dig detsamma ❤️

Robert W, jag tror du skulle gilla henne.

AstridTerese, jag vill också läsa mer.

Bokdamen, så kan det vara ibland, öskar trevlig Lucia!

enligt O sa...

Har läst och gillat annat av Moyes, men den här har jag missat.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, en va tidiga böcker av Moyes, nyligen översatt till svenska.

Maria sa...

Jag har läst annat av Moyes, men inte just denna.

Christina Karlsson sa...

Under Londons broar - vacker titel.
Tack för boktips.

Hanneles bokparadis sa...

Maria, boken är gammal.... men nyöversatt.

Christina, eller hur.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Den vill jag nog läsa!

Hanna / Rak i ryggen sa...

Tack för smakbiten, den skriver jag upp på läslistan!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, klart läsvärd bok.

Hanna, lånade denna på biblioteket.

KajsaLisa sa...

Den låter spännande

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, klart läsvärd bok.

Klimakteriehäxan sa...

Moyes brukar vara bra.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag vill läsa mer av henne.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Hittade inte denna, däremot Livet utan dig. Mycket brittiskt klassamhälle!

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, kontraster.

Boklysten sa...

Har läst annat av den författaren. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, denna är helt nyöversatt.