Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 december 2020

Midnattsbiblioteket av Matt Haig

   "Varför slutade du?"
   "Så snart jag började vinna simtävlingar blev jag sedd och jag ville inte vara sedd. Särskilt inte i baddräkt i exakt den ålder då varje ung människa är osäker. Jag började bli väldigt medveten om min kropp. Någon sa att jag hade pojkaxlar. Det var bara en dum grej, men det finns massor med dumma grejer man får höra i den åldern som man inte lyckas skaka av sig. Som tonåring ville jag mest av allt vara osynlig."
(sid 113)

Midnattsbiblioteket (2020) av Matt Haig berättar om Nora som hamnar i Midnattsbiblioteket och får en ny chans att göra om saker i sitt liv. Ett liv som hittills varit fyllt av besvikelser. Det känns som om Nora har svikit alla i sin närhet, inklusive sig själv. Men nu ska det bli ändring på det. Böckerna i Midnattsbiblioteket får Nora att leva om sitt liv. Med lite hjälp från en gammal vän kan hon ta bort alla händelser hon ångrat i jakten på sitt perfekta liv. Men det blir inte alltid som hon drömt om utan hennes val försätter henne, och själva Midnattsbiblioteket, i fara.
Innan tiden rinner ut för Nora måste hon hitta svaret på frågan: Vilket är det bästa sättet att få ett lyckligt liv? Flera smakbitar: HÄR.  

21 kommentarer:

Monika sa...

Är lite sugen på den boken. Eller egentligen vill jag bara läsa något mer av Matt Haig, men eftersom titeln innehåller "bibliotek" så blir jag extra sugen 😁

Hanneles bokparadis sa...

Monika, det är helt förståeligt 😀

Bokdivisionen sa...

Jag är nyfiken på att läsa Haig!

Ama de casa sa...

Tack för smakbiten :-)

Ha en fin fjärde advent!

Znogge sa...

Tack för smakbiten! Den låter verkligen intressant!

Kram

Robert W sa...

Nog finns det saker som man har ångrat. Men man vet inte vilka konsekvenserna skulle bli om man kunde ändra på historien. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, jag har gillat det jag läst av Haig.

Ama, önskar detsamma.

Znogge, tror du skulle gilla boken, kram

Robert W, bäst att göra saker man inte ångrar.

Boklysten sa...

Har nyligen läst den. Tack för smakbiten!

Paula sa...

Det lät lite onödigt komplicerat att ta reda på det lyckliga livet på detta vis. Men han skriver bra, säkert så också i denna berättelse. Tack för smakbit

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, lite annorlunda tema.

Paula, vet du något enklare sätt?

Bokdamen sa...

Lite nyfiken på den här, tack för smakbit!

Maria sa...

Gillade verkligen denna!

Veiken sa...

Jag vet inte om jag är så sugen på att läsa en bok om att ändra historien. Alldeles för mycket "det går inte" i en sån bok!

Mrs Calloway sa...

den boken ligger högt på min läslista. har inte läst något av Matt Haig tidigare. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, lånade boken på biblioteket.

Marie, gillar Haig.

Mrs Calloway, annorlunda tema.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Den vill jag läsa. Gillar Haigs sätt att skriva.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, jag gillar också hans böcker.

Bosse Lidén sa...

Det där verkade intressant. Undrade vad jag skulle gjort om jag var "Nora".
God Jul och Gott Nytt År

Hanneles bokparadis sa...

Bosse Lidén, livet är fullt av val...
God Jul och Gott Nytt år

KajsaLisa sa...

Det var nog en svår fråga, får citera Gunvald Larsson i Beck. "Lycka är överskattat, man får vara nöjd om man kan vara lite glad ibland"

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, riktigt fin citat!