Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 december 2020

veckans antikvariatfynd

The illustrated Wordsworth's guide to the lakes hittade jag på min favoritantikvariat Faust vid Götaplatsen, en underbart vacker bok. “The stillness seemed to be not of this world: - we paused and kept silence to listen; and no sound could be heard; the Scawfell Cataracts were voiceless to us; and there was not an insect to hum in the air…But the majesty of the mountains below, and close to us, is not to be conceived. We now beheld the whole mass of Great Gavel from its base, - the Den of Wastdale at our feet – a gulph immeasurable; Grasmire and the other mountains of Crummock – Ennerdale and its mountains; and the Sea beyond!” In this way William Wordsworth describes one of his many journeys through England’s Lake District.

Vi gjorde en båttur, åkte runt i landskapet och hälsade på Wordsworth.

9 kommentarer:

Znogge sa...

Grattis till fyndet! Härligt när man hittar en riktig pärla.

Mösstanten sa...

Vilken fin bok att ha!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag får vara i Wales i läsfåtöljen!

Mösstanten, fint att lära sig mer om Wordsworth!

wiolettan sa...

Ett kap.

Trevlig läsning uppskattas.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, underbar läsning för en anglofil 🇬🇧

Lena i Wales sa...

Han har varit och skrivit om mina hemtrakter också.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, Wordsworth vandrade mycket med sin syster, frun var hemma med barnen.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Vilket kap, grattis! Härligt med läsresor.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, bästa och enda resor just nu.