Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 februari 2021

Morgonstjärnan av Karl Ove Knausgård

"Han var en som hade kört fast i livet, so inte kom någon vart, utan stod på stället rast. Han kunde mycket, men han lyckades inte använda kunskapen till något, den bara låg där, för fäfot som en åker ingen odlade. Och precis sådan var hennes far också. Lika suverän som handlingsförlamad. Visste allt, gjorde inget. När vi blev ihop hade jag ju varit motsatsen till det där, tänkte jag, sund och naiv och väldigt ambitiös. Hon ville bort från det hon kom från, hon ville ha något nytt och normalt och alldeles vanligt. Det hade hon fått också: först kom Ingvild, sedan kom tvillingarna, och de första åren med dem hade varit så vanliga och normala som alls är möjligt.
     Varför skulle hon annars ha valt mig, en helt vanlig litteraturstudent? Hon kunde ha fått vem hon ville.
" (sid 34)
Morgonstjärnan (2021) av Karl Ove Knausgård börjar med en sen i augustikväll, sommarledighetens sista skälvande dagar. Litteraturprofessor Arne och konstnären Tove befinner sig på Sørlandet tillsammans med sina barn. Vännen Egil bor i ett hus alldeles i närheten, prästen Kathrine är på väg hem från ett seminarium, fritidsledaren Emil repar med sitt band, journalisten Jostein är ute på stan och hans flickvän Turid jobbar natt på sjukhuset. Över var och en av dem dyker det plötsligt upp en jättelik stjärna på himlavalvet. Inte ens astronomerna har ord för att förklara vad det är som sker.

Är det ett stjärnfall? Men varför har då ingen sett stjärnan tidigare? Har den precis uppstått ur intet?
Knausgård skriver så vackert, detaljerat, gillar att läsa hans text.
                                                                                       Flera smakbitar: HÄR.
Intervju med Knausgård: HÄR.

31 kommentarer:

Monika sa...

Jag har bara läst första delen i hans mastodont-självbiografi. Förmodligen blir det inte fler av honom för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, Knausgårds årstidsböcker är fina, inte mastodonta.

Tine sa...

Så gøy å se at dere leser Knausgård i Sverige! Flott smakebit, jeg likte denne boken veldig godt :)
Ha en super søndag!

Hanneles bokparadis sa...

Tine, Knausgård är väldigt stor i Sverige 🇸🇪

Ama de casa sa...

Känns som det är för många personer med i handlingen, då brukar jag bli ännu mer förvirrad än vanligt ;-)

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Jag lockas inte alls av hans böcker, vet inte exakt varför.

Mia Eggimann sa...

Tack för smakbiten är nog inget för mig.

astridterese sa...

Jeg har bare lest en bok av Knausgård, og det var ikke engang en av de kjente. Jeg klarer ikke sette i gang med et syvbindsverk om mannen. Det stresser meg bare ved tanken :-)
Ha en riktig fin søndag!

Znogge sa...

Tack för smakbiten. Ingen författare som jag läst något av än så länge.

Anna sa...

Jag har aldrig läst ett ord av Knausgård. Vet inte riktigt varför jag är så motvillig.

Anna sa...

Längtar efter att läsa - det får bli påsklovet!

Robert W sa...

"För fäfot som en åker ingen odlade" var vackert. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Anna, rekommenderar Knausgårds årstidsböcker, så fina.

Robert W, Knausgård skriver så vackert, en fröjd att läsa.

Lyrans Noblesser sa...

Jag blev så irriterad på författaren att jag har haft svårt att läsa hans böcker. Men han kan verkligen skriva fantastiska texter.

Bokdamen sa...

Läst första delen i autofiktion-biografi-serien, den räckte. Men hört att årstidsböckerna kan vara läsvärda, har dock inte varit så sugen på att testa.Tack för smakbiten!

Augusta sa...

Denne skal jeg lese. Takk for påminnelsen
Nyt søndagen videre :)

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, Knausgård är riktigt bra författare.

Bokdamen, årstidsböckerna är fina.

Paula sa...

Tack för smakbit, jag är säker på att han skriver bra. Dock känner jag ingen större lockelse. så fina snödroppar som du redan har fått upp!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, de första snödropparna har precis vaknat 🌱

Ett mystiskt bibliotek sa...

Har ärligt talat inte läst något av honom än. Men jag funderar på hans böcker om årstiderna. Dem kanske kan vara lagom att börja med?

Maria sa...

Det var många Knausgård i den bokhyllan! :-) Tack för smakbiten, har inte läst något av författaren.

Birthe sa...

Jeg har til gode å lese en roman av Knausgård, den eneste boken jeg har lest er en bok om Edvard Munchs bilder. Den likte jeg :)

Åsa sa...

Knausgård har jag inte läst någon bok av, fått för mig att det inte är nåt för mig. Jag kan ha fel. ;) Tack för smakbiten!

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Jag borde kanske läsa något av honom, blir nyfiken när du beskriver hans sätt att författa. Tror jag har en av hans böcker i hyllan.

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, årstidsböckerna är nog bra att börja med.

Birhe, tack för tips, blir nyfiken på den.

Åsa, man kan inte veta förrän man läst :)

Freja, Knausgård skriver väldigt bra.

Mrs Calloway sa...

Knausgård är en favorit. den här boken ligger på mitt läsbord. funderar på att köpa den. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Morgonstjärna är en bok man vill äga.

Mösstanten sa...

Morgonstjärnan har jag beställt från Bokus, men lite för sent så jag får vänta tills de har tryckt fler böcker. Tack för smakbiten. Jag har bara läst den första i Min kamp-serien och den gav mersmak.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, åj, visste inte att Morgonstjärnan är slut!

Bokdivisionen sa...

Jag är bara så totalt opepp på Knausgård. Förmodligen fördomsbaserat men han känns så... självupptagen?

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, vaffö kan inte en författare få vara självupptagen...?