Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 mars 2021

djur & natur - tisdagstrio

Nordisk fauna av Andrea Lundgren innehåller ett halvt dussin noveller.
 
I Enid Blytons Äventyrens hav (The Sea of Adventure 1948) tror barnen se den märkliga utrotade garfågeln i Mörkrets Ö, eller är det tordmule, som liknar den. "Det är en garfågel, tjöt Jack. Det är en kolossalt stor fågel med små vingar tätt intill sidorna och en stor, rakknivsliknande näbb. Det är absolut en garfågel."
Karlstad zoologiska
av Hanna Hellquist är en udda bok om en udda pappa med annorlunda uppväxt tillsammans med olika vilda och tama djur. En del döda.

Djur & natur (Världsdagen för natur- och djurliv den 3 mars)
temat tisdagstrio hos: Ugglan.

28 kommentarer:

femfemman sa...

Fem-böckerna. Ja, det var tider det köpte in femböcker till skolbiblioteket för tio-femton år sedan. Blev inte speciellt populära. Numera är de utgallrade. .

Mösstanten sa...

Äventyrens hav har jag läst. Jag älskade den serien. Nordisk fauna har jag i läslistan så jag hoppas den blir läst så småningom.

Ugglanoboken sa...

Karlstad zoologiska kommer jag ihåg att jag var nyfiken på, men sen har jag helt glömt bort den. Nordisk fauna är en stor favorit!

Monika sa...

Fem-böckerna är ju fantastiska. Tyvärr har jag inte kvar mina, mamma tyckte inte gamla böcker var något att spara på.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, Hanna Hellquists bok är riktigt rolig.

Monika, knasigt, bra gamla böcker ju en skatt, jag har köpt mina Fem-böcker på loppis som vuxen.

Sara Pepparkaka sa...

Novellboken av Andrea Lundgren ser väldigt intressant ut, tack för tipset!

znogge sa...

Blytons böcker är härliga tycker jag. Ansågs inte så fina på alla bibliotek...

Hanneles bokparadis sa...

Sara, Andrea Lundgrens bok är helt underbar.

Znogge, som tur så delar man inte böcker så längre, finns något för alla smaker.

Veiken sa...

Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag läser om Femböckerna. Jag minns nätter när jag låg under täcket med ficklampa och sträckläste dom! Jag tror att mina föräldrar förstod, men det nämndes aldrig!:)

Vargnatt sa...

Nordisk fauna gillade jag :)

Ama de casa sa...

Femböckerna läste jag många av som liten. Spännande!

Robert W sa...

När Femböckerna var utlästa var det Äventyrsböckerna som gällde. Letandet efter garfågeln kommer jag ihåg.

Scylla sa...

'Nordisk fauna' funderade jag faktiskt på (och 'Glupahungern'). Jag måste verkligen läsa lite 5-böcker. Jag älskade de där lunnefåglarna. Den sista har jag aldrig sett.

Cinnamon sa...

Äventyrens hav har jag läst.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Nordisk fauna vill jag verkligen läsa. Tack för tips om de andra två. :)

Mrs Calloway sa...

Nordisk fauna är jättefin. vet inte om jag läst just denna Blyton. Karlstad zoologiska känner jag till och skulle gärna läsa

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, en riktigt fin Enid Blyton.

Mrs Calloway, Nordisk fauna är verkligen läsvärd.

Lena sa...

Nordisk fauna verkar intressant.

Mia Eggimann sa...

Karlstad zoologiska har jag läst, min kompis sa den var jätterolig. Det tyckte inte jag.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, Nordisk Fauna är fin.

Mia, Hellquists bok är lite sorglig.

Klimakteriehäxan sa...

Hanna H:s bok har jag funderat på att läsa men det har inte blivit av. Mycket om pappans spritmissbruk, har jag förstått.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, inte direkt dominerande i boken.

Jokke sa...

Enid Blyton skrev många böcker och bokserier. Äventyrens Sergei är okand för mig. Jag har läst hennes Fem-serie

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, tydligen skrev Blyton flera hundra böcker, alla är nog inte översatta till svenska, eller finska 🇫🇮

Jokke sa...

Jag kollade mina böcker. Jag hade "Seikkailujen saari ", The Island of Adventure. DEn är den första del i ett serie. Filip Mannering, Jack, Anne och Dinah är i huvudroll.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, trevligt fynd i bokhyllan, jag gillar denna serie.

Åsa sa...

Fem-böckerna hör till nostalgifacket, utan tvekan! :D

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, inte försökt få barn eller barnbarn att läsa dem.