Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 mars 2021

Dörren av Magda Szabó - smakbit

"Förresten skulle inte gamla människor ha hund - förr eller senare blev den föräldralös och vad skulle då hända?
    Nu kände jag att hon smet från sitt ansvar och blev riktigt arg. Om hon ville ha honom, varför lockade hon honom då till sig? Senare, mycket senare, när det till slut började gå upp för mig att Emerentia faktiskt skulle lämna jordelivet, insåg jag att ingen någonsin på allvar räknat med att hon förr eller senare skulle dö. Jag kände också själv att hon på något sätt skulle finnas där för oss så länge vi levde
" (sid 63)

Dörren (2020) av Magda Szabó berättar om den framgångsrika författaren, som tillsammans med sin make endast bott några veckor i den nya stora lägenheten. Yrkeslivet och de sociala åtagandena upptar större delen av hennes tid så hon behöver en hushållerska. Hon anställer Emerentia, en outbildad, barsk och ordkarg bondkvinna, men med mycket goda referenser. Trots de stora olikheterna utvecklar sig en speciell vänskap mellan de två kvinnorna och under årens lopp kommer de varandra allt närmare.

Emerentia ger alltid av sig själv åt andra och står upp för sina nära och kära, men det finns en hemlighet hon inte delar med någon. Emerentia lever ensam i ett hus, släpper aldrig in någon innanför dörren. Inte ens sina tre nära, kvinnliga vänner, som underhålls på förstukvisten eller trappan. Hon håller dörren till sitt inre – såväl som dörren till sitt hus – låst för omvärlden. Vad som finns där innanför dörren är det ingen som vet.                                                             Flera smakbitar: HÄR.

25 kommentarer:

Augusta sa...

Denne har jeg lest. Likte den. Håper du også liker denne boken :)

God påske!

Mrs Calloway sa...

jag både lyssnade på och läste Dörren. tyckte väldigt mycket om den. tack för smakebiten!

Monika sa...

Känner igen författaren, men det är inget jag har läst.

wiolettan sa...

Helt nytt för mig, men låter intressant.
Gillar den fina bokhyllan med klockan, så originellt och vackert.
Trevlig söndag.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, klockbokhyllan gillar jag, har irländska författare där.

Znogge sa...

Tack för smakbiten. Den låter väldigt intressant!

Lottens Bokblogg sa...

Författaren kände jag till, men okänd bok för mig

Mia Eggimann sa...

Men jösses har inte ens sett boken tidigare.

Robert W sa...

Jag har läst författaren, men inte den här boken. Tack för smakbiten!

Veiken sa...

Jag antecknar. Tack för tipset! Den verkar både spännande och intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, jag vill läsa mer av författaren.

Veiken, riktigt läsvärd bok.

Klimakteriehäxan sa...

Har hört den, Julia Dufvenius läste den - och gillade - som radioföljetong. Originell bok - i en utmärkt inläsning dessutom.

Klimakteriehäxan sa...

Det skulle förstås stå att JAG gillade den ... men det gjorde förmodligen Julia D också ...

Hanna / Rak i ryggen sa...

Underbar bok! Har också lyssnat på Duvenius fina inläsning.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, tur att du rättade.... trodde grannen gillade 🙃

Hanna, kanske skulle jag försöka lyssna.

Scylla sa...

Den vill jag verkligen läsa. Ser nu att den bara ligger kvar som Radioföljetong till 4 april. Jag får nog ta tag i den ganska omgående.

Bokdamen sa...

Inte läst men kanske lyssnar. Tack för smakbiten!

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Låter intressant.

Paula sa...

Jag tyckte om den här boken, ganska speciell!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, en riktigt läsvärd bok.

Paula, jag vill gärna läsa mer ungerskt.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Jag hittar den tyvärr inte längre i radioappen. Har inte lyssnat på slutet än. Det blir till att skaffa boken ;)

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jag lånade på biblioteket :)

Klimakteriehäxan sa...

Här är länken till radioföljetongen för den som inte hittar:
https://sverigesradio.se/grupp/34516

Hanna / Rak i ryggen sa...

Åh, tack! Tillgänglig till 4 april!

Hanneles bokparadis sa...

Toppen! 😀