Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 mars 2021

Mrs Craddock av Somerset Maugham

"Hon läste ganska mycket och gladde sig åt den myckna tid hon skulle få över till att tillfredsställa sitt omätliga begär efter kunskaper. Hon använde åtskilliga timmar till att titta på böckerna i biblioteket som till större delen hade samlats av hennes far, ty det var först när tillgångarna började sina som familjen Ley hade börjat läsa böcker; de hade ägnat sig åt litteraturen först när de var för fattiga för att syssla med annat. Bertha såg på titlarna och kände en viss spänning då hon läste gångna seklers stora namn och föreställde sig det nöje de skulle ge henne." (sid 18)
Mrs Craddock (1902) av W Somerset Maugham berättar om den 21-åriga Bertha som vill gifta sig med den 27-årige Edward Craddock, präktig och aktad men trög och fantasilös. Han tillhör en lägre klass än hon och vem hon känt hela sin barndom. De har olika utbildning, olika smak om böcker, musik, teater. Inget av detta stör Martha. De gifter sig under sitt stånd trots omgivningens motstånd, Bertha lyssnar inte på andra. Hon är väldigt kär i sin snygge make, lång, stark, stilig, allt han gör tycker hon om. Men efter deras korta smekmånad i London inser Bertha att han är trist och dessutom ganska okänslig för hennes behov. Gång på gång pekar hon på hans sämre musiksmak, hans ovilja att läsa böcker.

"Kvinnans speciella uppgift är att fortplanta släktet och om hon är klok väljer hon en stark och frisk man till far åt sina barn. Jag kan inte med kvinnor som gifter sig med en man därför att han är intelligent. Vad har man för nytta av en man som kan utföra svårbegripliga matematiska operationer? En kvinna behöver en man med starka armar och matsmältning som en oxe." (sid 41) 
                                                                                                      Flera smakbitar: HÄR.

20 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag gillar Somerset Maugham. under en tid läste jag mycket av honom. för lust att återuppliva bekantskapen. tack för smakebit och påminnelse!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, min första bekantskap, hans tidiga bok, vill läsa mer!

Monika sa...

Jag vet att jag har läst något av honom, men det var så längesedan att jag inte minns vad det kan ha varit.

Lottens Bokblogg sa...

Har läst något av den författaren men minns inte vad!
Den sista smakbiten är ju ganska ironisk, det finns ju andra egenskaper som är bra att barnen ärver. Som intelligens :-)

Ama de casa sa...

Tack för smakbitarna och ha en skön söndag!

Mia Eggimann sa...

Tack för smakebiten det är inget jag känner till.

Robert W sa...

Jag tror inte att jag läst något av honom. Hmm, välja make efter hans matsmältning... Tack för smakbiten!

Boklysten sa...

Läste ganska mycket av Somerset Maugham en gång i tiden. Tack för smakbiten!

astridterese sa...

Jeg har bare lest Livets lenker av W Somerset Maugham JEg likte den ikke så veldig godt, så det spørs om jeg kommer til å lese flere :-) Det er en 1001-bok og det er så mange av dem jeg vil lese :-)
Ha en riktig fin søndag!

Cinnamon sa...

Har aldrig hört talas om författaren. Tack för smakbiten!

Augusta sa...

Å gifte seg med en mann fordi han er pen ... det må jo bli tragdie :)

Maugham har skrevet mange flotte noveller jeg har kost meg med. Bøkene blir for lange.

Nyt søndagen. det er vår ;)

Sara Pepparkaka sa...

Jag tror inte jag läst Somerset Maugham. Tack för smakbiten!

Paula sa...

Skam till sägandes kände jag till namnet och inget mer. Nu har jag läst på Wikipedia, o måste säga att han verkar vara en rätt kul författare . Kanske vore en idé att låna hem en bok på engelska och testa! Tack för smaklig smakbit

Bokdamen sa...

Läst författaren men det är väldigt länge sen så minns inte riktigt vilka böcker. Tack för smakbiten!

Scylla sa...

Jag har aldrig läst Maugham, men länge tänkt att jag måste. Sedan gymnasiet ungefär, ha ha!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, inte lätt att komma ihåg alla

Scylla, det finns många författare man är nyfiken på.

Bokdivisionen sa...

Haha, vilken skön smakbit! Aldrig hört talas om författaren men blir nyfiken.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, visst är den bra, Maughams tidiga verk, vill läsa något mer av honom.

Mösstanten sa...

Av Somerset Maugham har jag inte läst en enda bok och det är en stor brist. När bokbytardisken fortfarande fungerade grabbade jag tag i Månen och silverslanten och bar hem den. Men frågan är när den kommer att bli läst.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, då har du en bok av honom.