Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 april 2021

läst bara en bok - tisdagstrio

Ett nytt England (2020) av Valerie Kyeyune Backström är hennes debut och en berättelse om en kvinna från Europa som har kommit till Los Angeles. Med ett enda mål, en enda plan: att klättra. Att lägga staden under sina fötter.
Dagboken jag aldrig skrev (2021) av Jessika Devert berättar om den femtioåriga läkaren på Sahlgrenska. Hon får en dagbok av sin tjugoåriga dotter, som är nyfiken på hur det egentligen är att vara femtio. Hon lovar att skriva, åtminstone någon gång i veckan. Men vad finns det egentligen att skriva om?En fin läsvärd göteborgsk debut.
När repet brister (2019) av Belinda Bauer börjar med att de tre barnen sitter i bilen som fått stopp. De väntar på sin mor som har gått för att ringa efter hjälp. Hon kommer inte tillbaka. Ingen stannar för att hjälpa, ingen vill bli inblandad. Familjen mår dåligt men syskonen fortsätter att hålla ihop, storebror Jack har tagit på sig hela ansvaret. De vill inte visa för grannarna, hur dåligt de har det. De hankar sig fram bäst de kan, jag gillade boken.


Böcker av författare som jag bara läst en bok av - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

22 kommentarer:

Mösstanten sa...

Tre helt okända böcker för mig. Jag blir lite sugen på Dagboken jag aldrig skrev.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Jessika Deverts bok är härligt göteborgsk.

Ugglanoboken sa...

Belina Bauer har jag också bara läst en bok av, men inte den här. Blir sugen på att läsa en till nu!

Monika sa...

Belinda Bauer har jag nästan läst alla böcker av. Gillar henne. Dagboken jag aldrig skrev vill jag nog läsa någon gång.

Veiken sa...

Jag ska anteckna Jessica Deverts bok! Alltid bra att ha en "läsalista" att boka av!

Vargnatt sa...

Bauer har jag läst två böcker av :)

Robert W sa...

Har inte läst någon av de tre författarna, men När repet brister blir jag nyfiken på.

Ama de casa sa...

Sista boken lät som en nagelbitare...

Boklysten sa...

Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

Fialia sa...

Jaså, utspelar sig Dagboken jag aldrig skrev i Göteborg? Nu blev det lite intressant.

Mrs Calloway sa...

har inte läst någon av dina tre men jag känner igen titlarna

Klimakteriehäxan sa...

Dagboksboken låter intressant!

Ett mystiskt bibliotek sa...

Dagboken jag aldrig skrev låter intressant. Den ska jag kolla upp lite närmare.

Mia Eggimann sa...

När repet brister har jag i bokhyllan.

Znogge sa...

När repet brister tyckte jag också mycket om.

wiolettan sa...

Det var nya böcker för mig, men verkar intressanta, i synnerhet två av dom.

Lottens Bokblogg sa...

Bauer är en av mina favoritförfattare, har läst alla hennes böcker. Men de andra kände jag inte alls till.

Scylla sa...

Ops, de var helt nya för mig alla tre.

Lena sa...

Har läst fem böcker av Belinda Bauer och alla är riktigt bra. Bäst tycker jag absolut att första boken Mörk jord är.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, alla tre väldigt färska böcker.

Lena, tack för tips, gillade denna Bauer.

Cinnamon sa...

Har inte läst någon i din trio. Tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, bra böcker alla tre,