Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 juni 2021

glutenfri Clafoutis - helgfråga

Brukar du läsa e-böcker? undrar Mia i Helgfrågan. Ibland när biblioteket har lång kö.


Bonusfråga: Har du något glutenfritt recept? ja, en hel del. Clafoutis är en klassisk fransk kaka med körsbär, litet lik pannkaka. Det finns många olika recept, jag väljer majsmjöl, för då blir det glutenfritt, om så önskas. I min gamla Franska Kokbok står det syrlig mjölk, jag väljer crème fraiche, man kan välja laktosfritt. Snåla inte med körsbären.
Och jag bakar alltid rulltårta på potatismjöl, ägg och socker.
Mias Helgfråga

14 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

rom? är det till den som bakar? låter som en intressant kaka som jag gärna skulle vilja bli bjuden på. om jag får 2 cl rom kanske jag bakar en clafoutis själv, vem vet?

Robert W sa...

Det där lät gott!

Veiken sa...

Det låter gott med en sån kaka!
Jag läser mycket och gärna. numera bara e-böcker!

Hanneles bokparadis sa...

Mes Calloway, några droppar rom förhöjer smaken, körsbärssäsong nu.

Robert W, relativt enkelt och nästan hälsosamt.

Veiken, mina äldre böcker finns sällan som e-böcker.

Paula sa...

Min dotter läser bara deckare och bara på mobilen! Jag läser inte deckare och inga e-böcker heller. Har försökt med ljudböcker nu men funkar bara sådär. Tacka vet jag vanliga pappersböcker. Hur gammal är äldsta barnbarnet?

Hanneles bokparadis sa...

Paula, äldsta barnbarnet är tolv, vi har fyra flickor i olika åldrar, yngsta fyller ett år.

Bokdamen sa...

Ser gott ut det där!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, gott och lite annorlunda.

Mösstanten sa...

Kakan verkar god, men jag har ännu aldrig läst en e-bok. Jag stirrar så mycket på skärmen ändå så för att få variation stirrar jag i en bok istället.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, fått e-böcker som recensionsböcker, lånat ibland på biblioteket.

Åsa sa...

Jamen det där lät ju annorlunda. Undrar just om björktrastarna kommer att lämna kvar några körsbär på trädet i år, som får hinna mogna helst... :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, de äter ju dem gröna.... ☹️

Mia Eggimann sa...

Oj vad läcker den såg ut.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, enkelt och gott.