Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 september 2021

lockande omslag - helgfråga


London in Bloom
(2020).
jag kan köpa en bok bara för att det finns påfågel på omslaget.
Mias Helgfråga


Hur ska ett omslag se ut för att locka dig?

undrar: Mia i Helgfrågan.

16 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag kan också köpa böcker om omslagen är tillräckligt tilltalande. klart att du måste ha påfågelsböcker!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, har hittat ganska många fina böcker med påfåglar på

Klimakteriehäxan sa...

Jag tittar nog lite extra på omslag både med blommor och fåglar ...

Lena sa...

Det översta omslaget med blommor och en cykel var verkligen jättefint.

femfemman sa...

Bryr mig inte om omslag. Utom möjligen de pråliga. Dem undviker jag.🙂🤩

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, har massor med trädgårdsböcker, mest från England...

Lena, den boken köpte jag.

Anna-Lena, för mig är det tvärtom 🤩 lånar inte ens böcker med obehagliga omslag.

Scylla sa...

Byatts är fint. Jag är väldigt svag för fåglar.

Hannele på Hisingen sa...

Scylla, man blir glad på något sätt.

Mösstanten sa...

Böcker med påfåglar på omslaget i ett påfågelsrum. Härligt. Annars kan jag väl säga att olika slags omslag kan locka mig på olika sätt. Ett omslag på en bok från sextiotalet som är så mycket sextiotal, till exempel. Ett omslag med vacker natur. Ett omslag med författarens namn i jättebokstäver för att jag tycker så mycket om att läsa just den författaren. Det finns hur många som helst. Jag tycker att omslaget till Ellen Mattsons nya bok är fint.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, de gamla böckerna är så fina, på loppis kan det hända att jag köper för omslaget. Ellen Mattsons bok har jag lånat på biblioteket, trevlig titel också.

Mia Eggimann sa...

Oc jg kan köpa ett omslag för det fnns en katt på

Hanneles bokparadis sa...

Mia, hihi, några såna böcker har jag också

Sara Pepparkaka sa...

Jag kan förstå att du blir lockad av böcker med påfåglar på!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, ännu bättre när böckerna är bra!

Åsa sa...

Kul med påfåglarna. Annorlunda. Tror aldrig jag läst någon bok med påfågel på omslaget. :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, även Selma Lagerlöfs bok har påfågel på omslaget:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/03/kopte-reabok-for-omslagets-skull.html