Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 september 2021

mina nordiska favoriter - kulturfråga

Hanne Ørstaviks böcker gillar jag, lite tuffare.
Suzanne Brøgger har jag läst flera decennier.
Sofi Oksanen skriver viktiga böcker och gör bra research, hon har besökt Göteborg flera gånger, talar finska och engelska, hon kan inte svenska.
Paret Märta och Henrik Tikkanen har jag läst flera decennier, först översatt till finska, men nu klarar jag även originalen på svenska.

Vem är din favorit bland författare från Norden? undrar Enligt O i: veckans Kulturfråga.

13 kommentarer:

femfemman sa...

Denna tanten, som inte läser mer än populär- böcker...
säger Holst, Nesbö, Holt. Finska författare, liksom isländska, är jag urdålig på.
Som jag tidigare skrivit; jag är så imponerad av ditt kunnande.
Ha en bra onsdag! Anna-Lena

Hannele på Hisingen sa...

Anna-Lena, jag har läst böcker några decennier, nyss börjat med deckare, Ragnar Jónasson är isländsk favorit.

Klimakteriehäxan sa...

Var på vippen att kasta in handduken i dag, men löste problemet på mitt eget sätt. Beundrar Suzanne B även jag, men tycker ändå att hon åtminstone ibland är ganska trögläst. Tikkanen nämner jag också.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, läst båda av paret Tikkanen, Brögger var före sin tid.

Scylla sa...

Ørstavik har jag inte läst, men tänkt att jag ska. Brøgger läste jag mycket som ung, men det var ju nästan 40 år sedan. Tikkanen läste jag i samma veva. Kanske skulle ta och titta på dem igen. Oksanen har jag också med.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, jag ville ha någon från fyra länder, helst kvinnor.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Hanne Ørstavik har jag missat totalt. Gillar Oksanen.

enligt O sa...

Tack för fina tips. Har läst alldeles för lite av Brøgger!

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jag tror du skulle gilla Hanne Ørstavik.

enligt O, Suzanne Brøgger har skrivit ganska varierat under åren.

Ama de casa sa...

Det finns många braiga nordiska författare :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, hur många som helst 😊

Mrs Calloway sa...

Brøgger har jag aldrig förstått mig på. Ørstavik är väl inte tuff? Oksanen gillar jag mycket. Paret Tikkanen är uttjatade vid det här laget. Bra att det var fler än jag som inte riktigt höll sig inom gränserna

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, har du läst Õrstavik, hon skriver inget feelgood precis, hennes böcker är ganska tuffa.