Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 november 2021

bra tunna böcker - tisdagstrio

Hanffs bok filmatiserad i headern.
Brev till en bokhandel : 84 Charing Cross Road (97 sidor) av Helene Hanff är en sann historia om livslång vänskap, handlar om böcker. Något för alla bokälskare, många udda boktips.

Ja (117 sidor) av Thomas Bernhard berättar om en vetenskapsman som har dragit sig tillbaka på landet för att ägna sig åt sin naturvetenskapliga forskning, men han mår inte så bra av ensamheten och isoleringen. Jan Erik Bornlid har även översatt denna, han behöver ha tungan rätt i munnen för meningarna kan vara flera sidor långa. Ändå lättläst med bernhardska promenader och samtal.

Banvaktare Thiel (68 sidor) (1888) av Gerhart Hauptman, som fick Nobelpriset i litteratur 1912. Boken berättar om Thiel som är en enkel och rättskaffens man; hans vardag består mest av familjeliv, samvetsgrant utförda arbetsuppgifter vid järnvägen och kyrkobesök. När hans första hustru dör, gifter han om sig med den härsklystna och grälsjuka Lene. Hauptman fick Nobelpris 1912.

Tunna böcker - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

31 kommentarer:

Monika sa...

Tycker mig känna igen den i mitten. En titel som innehåller något med böcker blir ju alltid intressant 🙂

Mösstanten sa...

Fin trio du har här idag. Brev till en bokhandel läste jag förra året tror jag. Härlig bok. Tack för de andra två tipsen. Hauptmann läste jag antagligen något av när jag läste gamla nobelpristagare, men vad minns jag inte.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, Hanffs bok är riktigt trevlig, finns även filmatiserad.

Mösstanten, jag tycket om alla tre, Hanff är riktig favorit.

Ugglanoboken sa...

Hauptman skulle jag vilja läsa, och Charing Cross Road-boken gillar jag verkligen! Tror faktiskt aldrig jag har sett filmen.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, efter att jag läst Brev till en bokhandel så ville jag läsa alla böcker hon berättar om.

em sa...

Även Helene Hanffs andra böcker är väl värda att läsas, som ” The Duchess of Bloomsbury Street”, en fortsättning till Charing Cross. Och hennes ”Apple of My Eye”, kan man ha som guidebok i NYC.
Margaretha

Hanneles bokparadis sa...

Margaretha, The Duchess of Bloomsbury Street finns med i denna, men jag tog inte med den nu.

znogge sa...

Tunna böcker kan vara bra men av någon anledning så föredrar ja lite tjockare.

Ha en bra dag!

Ama de casa sa...

En snygg triss igen :-)

Fialia sa...

Brev till en bokhandel låter som en kul bok att läsa. TAck för dina tips.

Mrs Calloway sa...

Helene Hanff läste jag en gång för länge sedan. har inte läst Thomas Bernhard. vilken ska en börja med? Hauptmann skrev jag upp första gången du nämnde den

Robert W sa...

Meningar som är flera sidor långa känns inte lockande.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, tjockleken har jag inga synpunkter på.

Ama, fanns en hel del att välja på 🙂

Fialia, filmen är också fin, en sann berättelse.

Mrs Calloway, Mina priser av Thomas Bernhard är en bra nybörjarbok enligt Bodil Malmsten.

Cinnamon sa...

Jag har inte läst någon av dina böcker. Tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Thomas Bernhards text flyter på lätt.

Cinnamon, alla tre är bra och läsvärda, korta.

Vargnatt sa...

84 Charing Cross Road tyckte jag om :)

Lena sa...

Tack för tipsen. Har inte läst någon av dem.

Klimakteriehäxan sa...

Dn där bokhandelsboken tror jag står här nånstans. Men läst den har jag nog inte.
68 sidor är snudd på rekordkort va?

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, visst är den fin 🇬🇧

Lena, alla tre är fina läsvärda.

Klimakteriehäxan, Hanffs bok är väldigt bra sann berättelse.

Linnea/Bokblomma sa...

Tack för tips! Jag tycker verkligen om kortromaner! :)

maria sa...

Tack för tips! Böcker om böcker är alltid lite extra lockande.

Mia Eggimann sa...

Helt nya böcker för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Linnea, kortromaner och noveller är toppen 🙂

Maria, trevligt att läs böcker om böcker, ofta bra tips.

Mia, alla tre är gamla och läsvärda.

Sanna sa...

Å, Hauptmann! Den gillade jag.

Hanneles bokparadis sa...

Sanna, kan läsa den flera gånger och se filmen ❤️

Lottens Bokblogg sa...

Den första boken känner jag vagt igen. Men jag har inte läst någon av dina tre. Tack för tips.

Maria sa...

Jag tyckte om Thomas Bernhards Skogshuggning och blir nu sugen på att läsa hans "Ja".

Scylla sa...

Hanff har jag läst - den är underbar - men faktiskt aldrig Bernhard. Hauptman kände jag inte ens till, trots att jag kollar in listan på Nobelpristagare lite nu och då. Han har uppenbarligen inte fastnat.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, ganska snabblästa.

Maria, jag tycker om Thomas Bernhards böcker, fast de kan vara ganska mörka ibland.

Scylla, nyfiken på de tidiga Nobelpristagarna.

C.R.M. Nilsson sa...

Inte läst någon av dina. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, riktigt bra alla tre.