Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 december 2021

vem vill jag lyfta fram - kulturfråga


Fredrika Bremer skrev till kungen 1861 och ordnade så att ogifta kvinnor fick behålla sina egna pengar. Hennes bror tog alla pengar som hon tjänade på sina böcker. Hennes böcker översattes till flera länder, fler till antal än Strindbergs och andra herrars.

Vilken person eller vilken händelse som var först vill du lyfta fram? undrar Enligt O i: Veckans Kulturfråga.

15 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Bra gjort Fredrika Bremer. En kvinna som bör lyftas fram.
Tack för att du tar upp detta!
Mycket snö hos mig och nu har det börjat snöa igen.

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, fortsätter att snöa, ut och skotta igen, idag kan vi ha svårt att förstå hur mycket denna ensamresande kvinna har gjort för andra kvinnor, och hur känd och stor hon var i världen.

Robert W sa...

Vad var hon först med? Att skriva till kungen?

znogge sa...

Bra val och definitivt en kvinna som förtjänar att lyftas fram. Skandal att kvinnorna inte fick behålla sina egna pengar.

God onsdagskväll!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, var det det som var poängen....? 🙄 Rösträtt saknade hon ju, inga egna pengar heller,fast hon tjänat ihop dem! Hon var den första kvinnan att få rå om sina egna pengar - och det har andra kvinnor också fått göra sedan tack vare henne!

Znogge, riktigt hemskt att inte få rå om sin egen inkomst!

Mrs Calloway sa...

Fredrika Breer förtjänar verkligen att lyftas fram. Carina Burmans bok om henne är så bra.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, verkligen, Carina Burman har skrivit många intressanta böcker.

Robert W sa...

Jag tycker också att Fredrika Bremer förtjänar att lyftas fram. Jag var bara nyfiken på vad det specifikt var som hon var först med.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W , första ensamresande kvinna i kjol, första svenska kvinnan med egna pengar 😊

Christina Karlsson sa...

Vad fint att lyfta fram Fredrika Bremer. Henne vill jag lära mig mer om.
Må gott!

Hanneles bokparadis sa...

Christina, Carina Burmans biografi är en bra början.

Ama de casa sa...

En sån bror vill man ju inte ha... Bra gjort av henne!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, för 150 år sedan fanns det många såna bröder!

enligt O sa...

En spännande kvinna som jag skulle vilja veta mer om!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, finns ganska mycket skrivet om Bremer, både nytt och gammalt.