Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 februari 2022

Förnuft och känsla i svtPlay

Förnuft och känsla (Sense and Sensibility 1811) av Jane Austen. Ett romantiskt drama om herr Dashwood som när han dör måste lämna största delen av sin egendom till sin son från första äktenskapet. Detta gör att hans andra fru och hennes tre döttrar Elinor, Marianne och Margaret lämnas helt utblottade. De tas om hand av en vänlig kusin men deras fattigdom försämrar döttrarnas chans på äktenskapsmarknaden. Förvecklingarna är många men kommer den sanna kärleken att vinna till slut? I rollerna: Emma Thompson, Kate Winslet, Hugh Grant m.fl. Se: HÄR.

4 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

väldigt roligt med de här filmatiseringarna av gamla klassiker

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, denna är riktigt bra, tyckte även maken.

Mösstanten sa...

Tror jag har sett den, men är inte säker. Det finns så många. Men det blir nog en titt på den här.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, bra böcker har flera filmatiseringar.