Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

25 oktober 2022

Duktig liten flicka, estnisk långfilm

Duktig liten flicka, estnisk långfilm från 2018. Året är 1950 i ett Estland ockuperat av Sovjetunionen och Stalins terrormaskin gör vad den kan för utrota det estniska kulturarvet. 6-åriga Leelos mamma Helmes, som är rektor på en byskola, arresteras eftersom säkerhetstjänsten hittat en estnisk flagga bland hennes ägodelar. Flaggan är en förbjuden patriotisk symbol och innan Helmes förs iväg till ett fångläger hinner hon säga till sin dotter: "Om du är en duktig flicka så är jag snart tillbaka". I rollerna: Helena Maria Reisner, Tambet Tuisk, Eva Koldits m.fl. Se: HÄR.

11 kommentarer:

Mösstanten sa...

Känns mycket aktuellt just nu. Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, bra sevärd film.

Anki sa...

Låter väldigt aktuellt, vilket är hemskt!

Hanneles bokparadis sa...

Anki, riktigt hemskt, svårt att förstå när man levt med yttrandefrihet.

Ama de casa sa...

Håller med dom andra - låter väldigt aktuell... Tyvärr!

znogge sa...

Tyvärr känns den filmen skrämmande aktuell...

Hanneles bokparadis sa...

Ama, tyvärr har världen förändrats.

Znogge, svårt att förstå totalitära samhällen när man levt fritt.

femfemman sa...

Tack för tips! Ska kolla på onsdag, då jag får ha tvn för mig själv!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, kanske maken också vill titta….

Annette sa...

Jag är redan så frustrerad och ledsen över hur ett helt folk slaktas och vi inte ingriper, så jag orkar nog inte se den här. Det blir för nära just nu. Men jag skall kolla upp var man kan se den och titta vid ett senare tillfälle.

Hanneles bokparadis sa...

Annette, en fin film hur ett totalitärt samhälle behandlar människor, filmen finns i min länk.